tisdag 17 mars 2020

Spökstaden Växjö

I Torekov i helgen. Nästa boende? Till Öland på fredag, nästa boende? Det ideala vore nära havet i Snekkersten eller så. Och hoppas på att sossarna fortsätter styra Danmark. De gör det så bra. Myndigheterna gör som politiken bestämmer. Och inte tvärtom. Som i Sverige. Juholt har rätt, demokratin har ersatts av en teknokrati. Där regeringen knäböjer för generaldirektörer i tröjor och som är bättre betalda än statsråden....

Läser intressant inlägg på CNN om skillnaden mellan Syd-Korea och Italien om hur man förhåller sig till Corona. Håller artikeln när vi har facit? Tror det.

Regeringen gör rätt som inte stänger ner skolor och dagis. Skulle de göra det, gör de fel. Då stannar Sverige och kriminaliteten ökar.

Vi borde kalla in militär för att säkra gränser. Nu gör de andra länderna runt om det åt oss. Vi kan inte ha flyktingmottagande överhuvudtaget i dessa tider när hela samhället går på knäna.

Växjö idag. För en del av oss. Inställda aktiviteter under flera månader. För de flesta arbete som vanligt. Poliser, lärare, vårdpersonal, lantbrukare, snickare, hantverkare och alla egenföretagare som oroar sig.

Men lite av spökstad idag i Växjö. Tomt på stan. Pratat med affärsinnehavare, dragspelaren utanför Pressbyrån och sett tomma restauranger. Sett Anna Tenje cykla runt på stan och prata med folk. Ingen restresa till Kanarieöarna för hennes del...

Dock. Gott om pensionärer på Maxi. Vad gör man inte för fem procent på tisdagarna. Jag tillhör numera den gruppen. Konsum har dock också 5% medlemsrabatt på tisdagarna. Gratis parkering i city närmsta månaden?
Lider med småföretagare. De flesta i vårt land får sin lön varje månad oavsett. Det gäller ej för de flesta egen/småföretagare som måste ha kunder, intäkter för att klara det dagliga brödet. För få vet hur det är att driva företag.

Hur blir det framöver? Sämre innan det blir bättre, är ingen avancerad gissning. Tror att vi kommer att få ser behov av undantagstillstånd inom rättsväsendet som en konsekvens av detta. Det är min tvärsäkra framtidsspaning.


Gör mina insatser för att förbättra konjunkturen. Dagliga räder till Cultix för att t o m köpa sådant som jag redan har....

En uttalad fråga? Hur skall vi uppnå den kritiska massa av smittade som tydligen är bra, om vi inte träffas? Men det sker väl ändå.

Det lär bli många tvära kast framöver. Om än det ena och än det andra. Det viktiga är att alla samhällets hjälpande delar hålls intakt så mycket som möjlig. Och att särintressen underordnas ett samhällsintresse.

Jag kommer att röra mig bland människor så mycket jag kan framöver. Sådana som jag kan inte gå i ide.

Dock ej till pensionärsuniversitetet som stängt ned verksamheten. SmP kommer snart att ha läst min blogg o meddelat detta. De anger aldrig källan om det inte är nåt ofördelaktigt om mig....

Inbjudan till digitala seminarier ökar.....

PS Tänker bjuda hustrun på krogen i morgon kväll. Skall se vad som är öppet och vad vi hamnar DS

PS Har inte läst DN på fem år. En av anledningarna stavas Peter Volodarski. Han anser att Israel alltid gör rätt även när de inte gör rätt. Och nu undergräver han Coronarapporteringen. F ö är DN:s kultursidor ett hem för allmän nihilism. DS


Bo Frank
Växjö 20200317