torsdag 6 februari 2020

Ola Magnell

Min ungdoms svenska idol.

Skulle inlett konsertserien på Kackelstugan på Öland i maj 2020.

Nya perspektiv. Kliff, som man sjungit t o m på äldre dagar när fötterna känts runda. Och inga golv är riktigt plana där man står.  När jag dör, Min nye magister, Min häst har blivit sjuk ( min mamma går på fenedrin och min pappa har låst in sig i sin slåttermaskin ). Ungmön dansar. Finns det något vackrare svenskt än denna och Änglamark? För att inte tala om Vällingklockan....

Magnell var som jag skrev om Jörn Donner. Egen och elitist. Fast i proggvärlden. Och konstnär före en demokratisk propagandist. Poet. Känslig. Var med en gång där han med rätta drog från ett gig för att några ohyvlade snorungar satt och pratade på andra bänk.

Skulle kunna skriva flera ark i minnet om Ola Magnell. Men måste på möte.

Sverige, Öland och vi alla har blivit fattigare idag. Men rikare på minnen. Gå in på nätet och bara dra på.....



Bo Frank
Växjö 20200206