torsdag 5 september 2019

Svag för kvinnor....Anna plus och minus....Grattis P&M

Men min mexikanska sol står över allt och alla....

Med P&M avses Per och Marie, dagens underbara kulturbilaga i SmP.

Anna till partipresidiet. Visste det innan. Och förstod genast att Anna var den andra personen från vårt län som hamnat så högt i ett partis hierarki. Hjalmar Svensson i Grönvik var vice ordförande i Bondeförbundet! För sisådär 70 år sedan. Det visste jag direkt rakt av.

Plus och minus med Anna. Egentligen bara plus och välförtjänt. Men när m på riksplanet med rätta kritiserar mp:s extremt liberala flyktingpolitik måste Anna bita ihop. Vi styr med mp i Växjö! När m kritiserar mp för flummig miljöpolitik är det också svårt. Vi är på samma linje i Växjö sedan 1991. Och det är bara bra. Anna kan inte säga vad som helst. Det kan jag, nästan. Men med Annas nya position blir det lite tunghäfta på mig. Jag kan ju inte vara för avvikande från den officiella partilinjen. Eller?!?!

Carin och Eva!? Vilken uppståndelse. Men de förtjänar detta. Ingen har kommit i närheten av mig med antalet insändare i SmP under årens lopp mot kommunister och kommunism. Men nu är väl ingen av damerna som är kommunist och man måste kunna gilla personer med bildning och gott hjärta,  men som visserligen gått vilse i politiken...


Ny Rotaryguvernör. Annika Svensson. Besökte oss. Högutbildad växtförädlare, scoutledare och fyrabansmor. Varför tar man på sig detta slit!? Energikick utan like. En timme med varje klubbstyrelse på 4Krogar, så lunch på 4Krogar med alla medlemmar.... Annika säger sig också hålla
föredrag om varför man inte skall äta ekologiskt! Det vore spännande. 50% av forskarna på Ultuna har samma tvivel. Att jämföra med att 99,5% av alla forskare är överens om att vi bränner fossilt och värmer upp jorden....



Rebecka Martinsson höll frukostmöte på vår Rotaryklubb idag. Om kommunens nya översiktsplan.



RB envis som synden och var/är en av mina favoriter. När jag ser tillbaka på mitt liv, så har jag lättare att ta en som säger emot som är kvinna. Vem klarar ut det denna gåta!

Demens. Fick idag klart för mig att demens också påverkar hur/vad vi ser. Att bokstäver plötsligt blir till siffror. Förb tragiskt.

En kvinna till. Filippa de Vos. Har väl inte agerat som kommunens mest hängivna chef för att följa politiskt fattade beslut. Det skall alla göra, men i mitt sinne ligger det nära till hands att prata om konstnärssjälar som ändå betyder nåt. Mejlade henne för en tid sedan om sabbat konstverk. Det åtgärdades blixtsnabbt.

Kommer ihåg en gång för 30 år sedan. Var ordförande i Skolstyrelsen. En man ringde mig och klagade belysningen på Sandsbro skola, på uteplatserna. En söndagskväll. Jag sa som alltid, det fixar jag omgående. På måndagen, dagen efter kom alla lysen upp. Det hade legat i planen sedan ett år. Hade ingen aning om detta. Men det var min grundinställning som kommunalråd.

En statsminister kan inte fixa nåt. Nermald av jurister, byråkrater, konstitutionsutskott och en massa skit. Hade kommunen haft ett konstitutionsutskott hade jag blivit avsatt för länge sedan.

Anna Tenje. Fortsätt att tjäna medborgarna. Med eller utan Morakniv. Gör lite som du vill. Är så stolt över dig.

Men det finns en man som väger upp alla kvinnor enligt ovan. Eller?


Torgny Lindgren. Har väl läst nästintill allt av honom och träffade TG två gånger. Och nu läst om Minnen, för tredje? gången.



Nostalgi. Älskar valrörelser. Och anmäler mig som frivillig att rodda valstugan 2022.



Anna. Ta ut svängarna!


PS Vill du åka till Louisiana? Vi åker dit med Nordiska föreningen på lördag. Hör av dig om du vill hänga med/bli medlem! DS


Bo Frank
Växjö 20190905