torsdag 15 augusti 2019

Biskop Fredrik

Vi har en begåvad, beläst och belevad biskop i vårt stift. Biskop Fredrik. Alltid beredd att sträcka ut handen för samtal om samtiden. Och synlig i media. Nu idag i Aftonbladet. I en artikel om att muslimer skall kunna ta rast i arbetet för att be och om beröringsskräck för religioner. Så långt allt väl. Tidigare har vår biskop skrivet välformulerat om en generöst flyktingmottagande. Det handlar numera uteslutande flyktingar från muslimska länder. Som vill sprida sin religion i Sverige. Och biskop Fredrik har gått ut och väldigt okunnigt jämfört böneutrop med klockringning. När den debatten var aktuell. 

Sammantaget gör detta att jag känner att allt detta blir för mycket. Sett i ett sammanhang av en islamisering av vårt land. Jag har inte läst något av vår biskop om avarter av detta. Eller om kristna som förföljs i muslimska länder som nästan alltid är diktaturer.

Be om ursäkt om jag missat detta. För att inte någon skall tro att detta är en lömsk dolkstöt i ryggen på vår biskop så har jag idag och tidigare meddelat biskop Fredrik min stora tveksamhet om hans kurs.



Bo Frank
Växjö 20190815