fredag 28 juni 2019

Stänger ner nu.....

Fortsatt förkyld vecka. Men ställer aldrig in. Måndag morgon mottagning av delegation från Sydafrika. Hade så en hållbarhetsprofessor från Washington i släptåg hela dagen och körde runt med henne. Blev intervjuad av henne i samband med lunch på Evedal. Nu kommer det märkliga. Jag var tvungen att sätta mitt namn på tre tunga dokument. Det första var att hon fick använda mina svar i sin forskning. Det andra var att jag skulle vara medveten om att jag närsomhelst kunde bryta intervjun och det hela kändes oetiskt. Efter vi var klara fick jag sätta mitt namn på ett papper som visade att jag inte utsatts för nåt kränkande under intervjun. Aldrig varit med om nåt liknande. Sen em,  planeringssamtal för Möbelriksdag i Växjö 2020. Satt på Tak. 
På kvällen middag för sydafrikanerna på Venezia. Lowbudget. KF har fått sänka anslag med 10% nästa år. Kanske dock inte tagit en kunglighet dit, mer än vår kung då som uppenbarligen kan stanna och äta pizza i Lessebo. Hem till fotbollen. 
Tisdag morgon till Bryssel. 35 grader när vi kom efter lunch. Tog en snabb långpromenad med Henrietta Serrate ner till stan. Hon visade mig den kissande flickan som jag missat förut. Pissed Elin plagiat? Styrgruppsmöte med Smålands, Halland och Blekinges EU-kontor. Ett kontor som jag var med och bilda för 25 år sedan, då som Sydsveriges europakontor. Cirkeln sluts. Så två dagar av föreläsningar och så styrgruppsmöte. Mingelparty med 150 pers på onsdagskvällen. Fångade Jeremy Wall från kommissionen. Jobbar med skogsfrågor. EU och svensk skogspolitik har friktioner. Och s k miljövänner gör gemensam sak med lobbyister från betong/cement. Träffade duktig finsk lobbyist kring skogsfrågor. Trä har blivit en hjärtefråga för mig. 
Torsdag. Lång reportage på CNN om hur hela jorden håller på att gå åt hte med klimatet. Med Trump i spetsen. 
Hemfärd efter lunch. Hemma vid 20. Lilla frun på stationen. God laxtoast hemma. Fotboll. Tvättade och strök. Från och med nu inga åtaganden fram tills första veckan i augusti. Drar till Albanien idag med stopp i Malmö. Gillar inte att lämna landet sommartid, men nu har det blivit så. 
En planerad tågfärd där, 94 km, har fyra och en halv timme. Med buss drygt tre timmar. 35 grader utan AC. Men det är självvalt. 



Henrietta Serrate, regionråd s. Smart och trevlig. På väg till mingel......

Hur EU vill lägga sig i svensk skog....

Jytte Guteland, EU-parlamentariker s. Pratade. Dock något svävande. 

Min minnesanteckning för att åtgärda hemma kring vår roll i kontoret i Bryssel. 

Trevlig sommar!

Bo Frank
Växjö 20190628