söndag 9 juni 2019

Hänt i veckan - mest skvaller

Förra helgen. Ett av hustruns systerbarn var hos oss med dansk pojkvän. Columbita driver två olika företag med bl a dansstudios mm i Mexico City. 25 anställda. Hämtade upp dem i Blekinge. IKEA museum och shop. God middag hos oss. Söndag. De är designintresserade. Norrgavel och Svenssons. Det bästa man kan köpa om man har pengar....

Måndag. På jobbet. Bl a besök av en kvinna som ville jag skulle hjälpa henne att skriva ett medborgarförslag, vilket jag gjorde. Inlämnat. Kväll. Årsmöte med Brf Munken.

Tisdag. Morgonmöte hos Anna. Runt två sjöar. Lunchmöte med Industriförbundet. Massa inbjudna politiker. Få kom. Tre m, en kd och en sd.

Så s k Sydafrikanätverk för alla som är involverade i diverse projekt. Försvarar detta till max. På kvällen på mingel på SmP för alla sommarspanare. Är jag den som varit med flest gånger? Tror det.  Inte p g a min position utan för det jag skriver.  Helt säker på det. Chefen Bingström tog emot. Damen har  varit ansvarig för spanarna sedan det började, kanske dock inte det första året om jag kommer ihåg rätt. Synd att inte Carin Högstedt skickat in nåt.

Onsdag. Nya promenader runt sjöarna. Lunch med vän på Statt. Rysk gangster eller två? Eller från nåt annat land börjar röka e-cig bland alla gäster. Min fru har rätt. Svenskar är konflikträdda. Bara jag ingrep och bad honom dra. Fick gester som var lätta att uppfatta. Servitrisen tilltalade honom vänligt. De satt kvar. Stirrade på mig. Utanför en dyr svart bil. På em. Besök hos en man, 96, som mejlat mig.
Trevlig stund.

På årsfest med Nöjesnytt. 29 år.

Nationaldag. 75% nöjd med vårt arrangemang i Linnéparken.

Så till Lund. Till hustruns sonfamilj i Lund. Hans albanska svärföräldrar var där. Tror att ryssarna organiserar alla oroligheter på Balkan just nu.

Fredag. Till lyxig spahelg i Varberg. Julklapp. Bästa ställe i Sverige för promenader längs kust. Norrut och Söderut. Fast restaurangen höll inte måttet på denna fina anläggning. Allt annat var bra. Sveriges enda tångmassage. Man ligger näck i en träbalja och blir masserad med tångruskor över hela kroppen. Och så mängder av andra  behandlingar. Jag somnade fyra gånger av ren avslappning.
Barbara, vår GPS, ville som väl var inte att vi skulle köra över Ullared hem, utan via Halmstad.

Söndag. Hemma.  Tvätt, vädring, förberedelser inför veckan.

Bilder.



Köpte denna superhögtalare på IKEA.
Prenumererar på Råd och  Rön. 



Min mexikanska sol och systerdottern. Släpade dem runt två sjöar. 

Industriseminarium. En kung och en drottning. 

Nöjesnytts fest. Ego med Växjös meste DJ. CC. 

Nationaldagen. Runt sjöarna på morgonen. Utanför Södra. Älskar Södra, Vida och alla dessa träförädlingsföretag som gör stor klimatnytta. 

Storgatan. Nationaldagen, vid ca 10.00. Blir det bättre eller sämre med konkurrensutsättning? Det kommer jag att svara på? Förresten. Jorden höll på att gå under när skolstädningen privatiserades för fem år sedan, eller sju. Har glömt. Men inte sett en enda negativ rubrik sedan dess!

Jag sa till Kristina Bingström att jag aldrig hört ett bättre nationaldagstal någonsin i Växjö. Fast jag måste ju säga att Kungens var bättre. Men Kungen kanske måste vara mera försiktig. Bra blandning av nationalism och internationalism. Ekonomi och ekologi är också två viktiga sidor av samma mynt. Min paradgren. 


Anderas Weise. Gjorde bra ifrån sig. Som alla ser, son till Björn Ranelid. 

Hustruns son, Lunds starke man,  kollega till Anna Tenje. Kom hem från nationaldagstal sent på kvällen. Förärad en blomma av arrangörerna.

Synd bara att sd i Lund ofta röstar med de röda.

Från vår balkong  på Spahotellet i Varberg. Varberg. Där skulle man kunna bo. En av Sveriges vackraste städer. Slår allt på hela västkusten. 

Från vårt hotell. 

Hotellet. 


Tänka sig. Där tillbringade han en sommar. Den störste vid sidan av Zorn. 

Slänten där geniet bodde. En sommar. 

Politiken? Nyamko Sabuni gick dessvärre ut för hårt och förlorar nog på det. Passar nog bättre i m än i lib. Alla partier behöver folk som går genom rutan. Det mångkulturella samhällets avarter har dessvärre gått segrande ur striden. Trodde och hoppades inte på detta för 10 år sedan, men vet nu bättre. 

Bo Frank
Växjö 20190609