lördag 27 oktober 2018

( m ) som i Moskva - heja Anna Maria

Detta har varit en biovecka. Har nog inte sett så många filmer på bio under en vecka sedan våren 1973. Då såg jag kanske 20 på en vecka -  jag var med min lärare Kaj Wickbom på filmfestival i Prag. Skulle kunna skriva en halv bok om den resan..... Satt bl a i häkte...

Folkets bio är en guldgruva. Såg Texas- Paris. Tänkvärd och gripande. Med Ry Cooders gitarriff som ger en stämning av utsatthet. Såg filmen om Colette... Hur många Colette finns det idag? Underbar film. På Filmstaden för att skratta hejdlöst. Lyrro. Alla filmer som sågas av PK- gänget är nästan alltid mycket bra.

Diverse småmöten. Promenader med vänner runt sjöarna. Var frukostvärd i Rotary i torsdags tillsammans med Julija Markensten och Emma Hermansson.


Kvällen innan hade jag äran att tala på FN-dagen i domkyrkan. Stämningsfullt. Linda Andersson och full musikkår sjöng Imagine. Och hustrun nästan grät när Linda sjöng Gabriellas sång. Stämningsfullt. Bra tal av FN:s föreningens representant. Hann inte uppfatta namnet och den unga damen drog innan jag han tacka.

Dessvärre ej knivskarpt foto på Linda. Ganska kass på foto också.

Fredag. Talade på skånska kommunförbundets konferens för tekniska chefer. Trevlig lunch på anrika Grand Hotell i Lund. Gillar lite småslitna palats av denna sort. Och tåget gick i tid. Bara det.

Middag för vänner fredag kväll. Ikväll på Teater med mat innan. Mamma skall med.

Så till rubriken. November månad vart fjärde år är den månad så det är mest interna diskussioner i alla partier. Hur bytet efter valet skall fördelas. Vare sig man vunnit eller ej. Och i vårt parti har vi dessutom slutlig nominering av kandidater till EU-parlamentet. Ett sätt att befordra folk eller sparka iväg dem. Beroende på hur man ser det.  Ganska mycket samma sak i alla partier. Ulvskog skickades iväg. Och Göran Persson skickade Margareta Winberg ända till Brasilien.... '

Vår mest populära EU-parlamentariker Anna Maria Corazza Bildt är så populär så hon får inte ens vara med på listan för att inte partiet skall riskera att jag och andra kryssar in henne igen. Detta fick partiets omvärldsbevakning att utlämna alla dessa kommentarer till förmån för Anna Maria. Allt ifrån Aftonbladet till Carl Bildt som tyckte att detta andades " Moskva!

Jag är tacksam för att SmP så exakt korrekt beskrev mina bevekelsegrunder för att inte vara med. Men det finns ytterligare en dimension av detta. Alla kan inte stå överst. Jag hade visst kunnat stå på listan vilket jag förmodligen fått. Men jag gillar inte EPP-gruppens brist på ansvarstagande miljöpolitik. Och jag gillar inte att det inte är obligatoriskt att redovisa hur man gör av med sina s k kontorspengar. Alla vet ju redan att en del går till partiet och en del till representation. Och det är väl inget fel på det.


Jag kräver. In med Anna Maria på listan och låt folk bestämma!!!


Och Hanif Bali ville förmodligen inte vara med på listan!? Eller fick inte!? Det gick inte för partiet att bli av med honom till Bryssel!?

Håller nu på att läsa om,  ännu en gång,  böcker från mitt lilla Strindbergbibliotek. Har svårt för Svenska Akademin,  sedan Strindbergs tid. När han dog kom inga kondoleanser från Svenska Akademin. Men från vännen Prins Eugen, hela arbetarrörelsen, finansmän, hans " förtrogna" Hjalmar Branting och Karl Staaf ( de hjälpte honom med råd och dåd - tänkt - två blivande statsministrar) . Och t o m från Kungen. Gustav V.

Svenska Akademins valspråk borde vara För Sverige ur tiden...Björn Ranelid borde in i akademin. Liksom Lena Andersson.

I nästa inlägg skall jag kåsera kring Arvsynden. Den politiska arvsynden. Och också den kristna. Samma kyrka som idag kritiserar vissa politiska partier förföljde andra kristna för 100 år sedan. Ett politiskt parti som gillade Stalin och Lenin fick vara stödparti åt sossarna under 50 år. Vem bestämmer PK? Och vem bestämmer hur vårens mode skall se ut?  Två sidor av samma sak.

August ser misstänksamt på mig ovanför mitt skrivbord.

Dock lite nöjd med denna bild.


Ett spöke i bakgrunden!?

Trevlig helg!

Bo Frank
Växjö 20181027