fredag 14 september 2018

När kryssen är räknade - när lammen tystnar PS

Vet inte varför jag fick den tankekopplingen....

I Tyskland säger man att man har fiender, dödsfiender och partivänner i stigande skala. Efter valet, knivarna vässas. Man förleds att tro att det är kamp om bytet mellan partierna. Det är det initialt. Men sen. Då är det kamp inom partierna beroende på stämningen i olika partier. Jag kan inte berätta allt, men en del.

Var i Stockholm igår o träffade olika företrädare för de flesta partierna från olika delar av Sverige. S är i chock. Förlorat kommuner/landsting/regioner som man haft sedan stenåldern. Kul att se olika lokala utfall. Liberalerna i Landskrona som haft mycket kontakter med sd ökade kraftigt och behåller makten. Lib i Lund ökar. M kass. I Lund och i några andra kommuner.

Man vittnar om ful valrörelse från s runt om i landet. Lögner, halvsanningar. Mera om motståndarna än om den egna politiken.

Spännande att se hela kartan ritas om.  Nya partier, renässans för sjukvårdspartier och lokala initiativ. M:s valresultat i vårt län,  i regionen och i några kommuner i länet mycket bra. Och i andra fall mindre bra. Man kan aldrig skylla på väljarna. De har alltid rätt.

Skrämmande. Mina kollegor från olika delar av Sverige säger att i 50% av kommunerna i landet handlar uppgörelser om makten mera om makten/försörjning för olika politiker än om vilken politik som skall föras. Vår generalorder i vårt parti är, förhandla politiken först. Hur det är och har varit i Växjö kommer jag inte att berätta förrän jag lägger skorna på hylla. Men det har varit mer av att sätta politiken först.

Kryssen. Obarmhärtigt men bra att medborgarna får rangordna politikerna. Skulle dock vilja ha system där man kanske fick kryssa fler än en. Eller stryka många. Som det var förr.

Kryssen stuvar om allt mindre till riksdagen. Vid få tillfällen i landet i år. Mest uppseendeväckande är en muslimsk kvinna med slöja som gått från botten till toppen på listan för mp i Göteborg. Leila Ali Elmi. Och Eskil.

Nu räknas kryssen i kommunvalet. M:s toppkandidater i Växjö får fler kyss än andra än andra partiers toppkandidater. Och i några fall ändrar medborgarna på partiernas rangordning i toppen.

Team Tenje med Anna i topp och Oliver tvåa har fått gehör av medborgarna.

Är själv nöjd. Har inte bett om kryss till kommunen. Och får kanske lite fler till regionen. Det har jag inget emot.

Nu väntar interna nomineringarna inom partierna. De flesta blir nöjda eftersom de ser att det står i proportion till arbetsinsats, kunnande och antalet kryss.  Tycker att man ändå skall ta det i den ordningen.

Det som är skrämmande är att läsa både i riksmedia och i lokala media om s k statsvetare som inte har en aning om vad som händer i det politiska spelet, speciellt på lokal och regional nivå. Där sociala kontakter och ekonomisk försörjning är underskattade faktorer för bildande av olika majoriteter.

Läste Mojo på tåget från Stockholm igår. Med Paul McCartney på omslaget. Mister Nice som sällan pratar politik. Intervju från inspelningsstudion på farmen på landet. Påminner lite om Bergman - ingen av grannarna vet var han bor.... Och på kontoret i London. Handlar en del om nya albumet där han i princip spelar alla instrument själv...

Antyder negativ syn på Trump. Berättar om hans vacklande om Brexit. Och utifrån den jordnära person han är. Säger att han var mer emot än för. Berättar om hans grannar och om sig själv som ekologisk fårfarmare. Förr fick man gräva ner ett dött får, nu har EU sagt att man inte får göra detta. Att Bryssel har för långa tentakler.



Pauls nya album är genialiskt.

Gick runt sjöarna med några vänner i em. Hus, skulpturer, landskap. Jag har varit med om att besluta om att det ser ut som det gör. Och ibland direkt avgörande. Hisnande tanke när man tänker på det. Men det gör jag aldrig.

Växjös största misstag. Mitt största misstag. Förtätning i stället för fler " villamattor" där barnfamiljer och andra kan bo jordnära och i  egna hus - villor, radhus -  till lägre kostnader än hyresrätter och bostadsrätter.

När antalet insändare var som värst mot discokulan skrev jag att det var den jag var mest stolt över i Växjö. Jag företräder alltid Växjöborna men tar alltid strid för det jag tror på även om det inte går hem över allt.

Idag såg jag min kompis på kulan. Hägern Alma.



Trevlig helg. Har en massa roligt stök. Och på söndag till Köpenhamn för att avnjuta ELO.

Hold on tight to your Dreams,


PS Intressant läsning idag om Alexanders Bards nya bok. Har nog underskattat detta geni. Stör mig på intervju med ung skådespelare som spelar Astrid Lindgren i ny film. Kvinnan förmår inte att prata flytande utan "liksom" och diverse svordomar. Är det den världen Alexander Bard spanat in? DS



Bo Frank
Växjö 20180914