fredag 28 september 2018

Beröringsskräcken för sd

Tro mig, senast inför nästa val - nyval eller ordinarie val  - så kommer åtminstone tre partier på riksplanet att kunna samtala med sd. Skall inte LO och s tappa fler medlemmar kommer ett tryck underifrån. Och det är vad folk på gatan och i fikarummen säger. Även de som långt ifrån delar sd:s uppfattningar. Näringslivets toppar ifrågasätter gällande ordning. Nordiska media fattar ingenting av det som pågår i Sverige. Möjligtvis varför sd växer. Lite av David mot Goliat. Och varför förtiger media att s föregående mandatperiod tagit stöd av sd i två voteringar av tre. Och att man läst in sig på sd:s förslag för att kunna presentera liknande. Förhandling? Nej? Samtal? Nja. Fingerfärdighet? Ja.
Min uppgift är att sluta upp bakom den politik som partiledningen har. Och vill jag påverka den gör jag det internt.

Framgångsrik politik förutsätter mått av fingerfärdighet. Man måste veta vad som kan gå igenom innan förslag läggs.

Igår. Frukostmöte på Rotary.. Fix på jobbet. Lunch med Danmarks ambassadör Ove Ullerup som förhörde sig om läget i länet och samarbete kring hållbarhetsfrågor. Ove hade en spännande bakgrund, bl a 11 år som drottningens riksmarskalk.

På em på mottagning på PM:s tak där Per Bengtsson installerades. Danska smörrebröd och danskt gemyt.

Min mexikanska sol med Bodil Ullerup.


En glad dansk konsul med Oliver och mig.


Trevligt tacktal av Per Bengtsson som pratade om service och den genuina.


Uppfylld av, inte den helige ande men väl av ett gott humör. Hem och tittade på Paul McCartneys överrasknings/promotions konsert på Grand Central Station i New York. Lysande konsert. Finns på nätet i sin helhet.

Skivan och boken hade bara något ex kvar av Egypt Station.

Idag morgonpromenad när det ljusnar.....


Bo Frank
Växjö 20180928