tisdag 21 augusti 2018

Obehagliga sanningar...Var finns s?

Som vanligt. Runt sjöarna. Hustrun bussen till skolan. Till tisdagsmötet på Annas rum. Hjärntrusten där för en timmes s k briefing. Jag spelade in en grej med gurun Renné som visade hur jag förtidsröstar. Finns på nätet. Kryss för Suzanne Frank till riksdagen. Kryss för Bo Frank till regionen. Nr 7. Kryssa gärna. Jag behövs över allt. Så dilemmat. Hur röstar jag till kommunen. Skulle gladligen kryssa varje namn på listan. Inklusive Bo Frank nr 7. Men kryssade nr 1, Anna Tenje. Röstar på chefen.
Till Araby för att spela in en appell. Nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen. Från Araby Park Arena kom 1200 muslimer. Efter en stor religiös högtid. Mitt på blanka förmiddagen. Barn, som borde vara i skolan. Och en och annan kvinna helt täckt i svart så att inte ens ögonen syntes. Detta finns väl knappt i Mellan Östern? Frågade om högtidens innehåll. Alla parkeringsplatser fyllda. Få kunde prata svenska. Till slut kunde en urtrevlig muslimsk kvinna förklara högtiden. Och nu kommer mitt erkännande. Av allmänbildning borde jag  veta detta. Men media är så fokuserade på fastemånaden. Goggla på 22/23 augusti får ni svaret!

René Jaramillo spelade in mitt budskap till invånare i Araby. Finns väl på nätet, nånstans. Är inte så bra på sånt. Har t o m en hel del kontanter i fickan. Tror inte på det helt digitala. Det gör inte heller ganska många som vill parata med mig och som känner sig utanför!

Till valstugan. Kulturpolitisk debatt med/ mot Oliver Rosengren. I brist på opposition. Första gången någonsin som inte Växjös oppositionsledare utmanat kommunstyrelsens ordförande på debatt. Lämnar Malin Lauber walk over till Anna Tenje?

Oliver supergeniet som vanligt. Fick inte honom att framstå  som kulturfientlig. Tvärtom. Ingen har dock en större plånbok i hela kommunen för kulturen.  Än jag. Anna skällde lite på oss efteråt! För mycket vänligt samtal och för lite debatt, ansåg hon. Kanske rätt.

I valstugan hela em. Man blir rätt trött. Påtända personer, personer på livets skuggsida. En kvinna hade åkt långt för att träffa mig om sin son i svåra omständigheter. Blev förvånad över att jag svarade i telefon på fm. Är fortfarande länets mest tillgängliga politiker. Så mycket nöd i människors liv.
Människor i nöd. Människor i misär. Psykisk misär.

Många m i valstugan.

Kanske 25 moderater som  knackade dörr i kväll. Jag och hustrun på Sälgstigen. Två timmar. Där finns nog Växjös trevligaste invånare. Klarade bara av halva vårt beting. Fortsätter på torsdag kväll. Klagomål på för mycket vegetarisk/konstig skolmat. Fler p-platser i centrum. De ville samtidigt ha fler cykelvägar!? Någon fråga om Reinfeldts Öppna ditt hjärta. Lider lite av det fortfarande. Men där kan jag förklara med stor trovärdighet. Men så nöjda invånare. Generellt sätt.

Precis som  min avsikt att gå i förtid. Anna Tenje är välkänd och dragande.

Påfallande många vet vem Oliver är. Och alla, ALLA, känner till någon och har träffat någon på vår lista. Vårdgata/kulturgata Sälgstigen!? Flera visste vem Lena Wibroe är. Vår alldeles egna kulturapostel. Lena är en stjärna.

Skall nu ta en macka och ett glass rött med lilla frun framför TV. Har nu kört i 15 timmar. Vad säger facket?


Bo Frank

Växjö 20180821