söndag 12 augusti 2018

När Jesus tog ratten.....

Ledig dag. Gick runt sjöarna vid 6  på morgonen och lappade ett antal brevlådor på Kampen med moderatinfo. Körde ner till Blekinge och kollade huset inför ännu en visning. Helt OK. Men lite trögsålt, men nu har det tagit fart.

Körde första nya sträckan med nya bilen. Blev bekymrad som den tekniska idiot jag är. Glapp i ratten som min Peugeot från 68?

O nej. Det visade sig att bilen var självstyrande!!! Jag satte på den s k adaptiva farthållaren. Bilen körde i princip själv till Ronneby utan att jag behövde gasa eller bromsa. Den höll sig mellan linjerna, gasade och bromsade själv. Jag tänkte i en kurva att jag kunde släppa ratten. Det gick bra, så dök det upp en signal och text. Släpp inte ratten!!!

Automatlåda. 7 års fabriksgaranti. Måste vara den billigaste bilen att äga i Sverige. Mätte upp 3,4 dl milen! Och då låg väl snittfarten ganska högt. Skön att köra.






Pamela Jaskoviak. Vem är denna kvinna? Idag igen, med en krönika i mitt favoritprogram God morgon världen. Den laid back rösten, intonationen och den trivsamma västkustska dialekten Man blir trollbunden av dessa vardagliga, geniala och tänkvärda inspel. Skall goggla. Varför har jag inte gjort det tidigare. Trodde jag hade koll på allt i Kultur-Sverige. Lyssnar ALLTID på detta program.

I Växjö innan lunch! Läser i kapp. Hämtar lilla frun på stationen 15.47. Mamma kommet i kväll igen på middag.

I  morgon. Tar emot amerikaner, valrörelse, valrörelse och valrörelse. Nöjd med artikeln i Kvällsposten förutom en felskrivning.

Jesus. När bilen började sköta sig själv blev jag försträckt. Hade inte läst på. Kom att tänka på min scoutledare och tillika praktikhandledare Sven Carlgren i salig åminnelse. En kväll så satt vi trollbundna som 10-åringar. Sven berättade att han en kväll somnade vid ratten när han körde sin familj. Jesus, tog ratten, sa Sven. Det var 1964. Vem har tagit ratten nu?


Bo Frank
Växjö 20180812