tisdag 12 juni 2018

Sartor Resartus

En för många bortglömd filosof och författare. Thomas Carlyle. Har översatt några pamfletter till svenska på hans museum i London, Chelsea. Om de finns kvar. Detta var på 80-talet. Carlyle´s standardverk var Den franska revolutionen. Carlyle dog 1881, samma år som min favoritpolitiker Benjamin Disraeli. Carlyle skrev boken med titeln enl rubriken. En filosofisk betraktelse om klädedräktens betydelse. Hur kom jag till detta, en tisdag kväll i Växjö?

Såg en svensk journalist i  Rapport på TV från reportage i från USA om mötet mellan USA och Nordkorea. Tappade all koncentration. Kvinnan såg ut som hon skulle gå på strandpromenad. Det gör svenska journalister i bild i bland. Det ser lika seriöst ut som en politiker som går på fullmäktigemöte i Sverige och ser ut som om man är på väg till stranden eller till potatislandet. Det sitter inte i kläderna, men det gör det ändå om man inte visar respekt för sin uppdragsgivare. Jag ogillar snobbism, men man skall ta sitt uppdrag på allvar. Gillar CNN, välklädda människor av alla nationaliteter och hudfärg. De framstår som vederhäftiga.

Tänk om polletten skulle trilla ner för Trump om klimatet? Nu får vi väl tro på Svante Axelsson som säger at Trump triggar oss andra desto mer.

Fullmäktige idag. Fortsätter i morgon. Blågröna vinner varje debatt. Traditionella media bevakar inte detta. Fler och fler skaffar sig info via sociala media. SmP bevakar bara fullmäktige via reportage i alla andra kommuner i Östra Kronoberg utom Växjö. Det är väl inte säljande att skriva om Växjö på det sättet.

Många samtal idag om Destination Småland. Flygplats, turistföretag, länsstyrelse och andra som är rädda för att Destination Småland blir en del av regionbyråkratin. Och att länet tappar fart. Men det kan jag inte ta ansvar för. Jag försöker varna för en nedläggning av en liten, proffsig och resurseffektiv organisation.

Läser Svensk Natur. Om betongindustrin och försöker få dem att se Växjö. Den mest aktiva kommunen i världen mot klimatförändringar. Får väl be Carolina Klüft att öppna ögonen på dem att det finns något utanför Stockholm som arbetar hårt, praktiskt och långsiktigt.

F ö anser jag att klimatfrågan borde finnas med i valrörelsen. Men många svenskar blundar. Några få tar detta på största allvar.

Har min agenda full framöver med klimatföreläsningar hemma och utomlands. Har dock satt stopp för både detta och Beatlesföreläsningar under resten av året. Nu val, sen allt efter val. Och så drar det igång igen. Kommer att göra en del nytta för Energy Cities framledes.

Moderaterna skulle behöva mig i EU-parlamentet för att få en vettig röst i EPP-gruppen. Men det har jag stängt ner. Av lite olika skäl. Kan vara mer av frifräsare på hemmaplan och göra det jag vill. Och det är väl dessa frågor jag vill arbeta med framöver. Men ärligt talat, allt hänger på att jag får en bas i Växjö kommun efter valet på nuvarande jobb. För att komma ifråga för en del andra uppdrag kring miljöfrågor.

F ö . Växjöborna är värdens bästa folkslag. Är fortfarande lite rörd av dörrknackningen i går kväll.


Växjö 20180612


Bo Frank