onsdag 14 mars 2018

Tre knivar till - Fallet Anna Tenje

Anna Tenje är den moderatkvinna och småbarnsmamma som leder Sveriges största och mest välrenommerade kommun. Alla som känner Anna vet vad hon går för och nu känner nästan alla Anna. Jag vad hennes jobb innebär. Och ovanpå detta uppdrag i den yttersta partiledningen. När jag kunde slappna av med en bok eller en öl efter minst 60-timmars arbetsvecka så har Anna alla de bestyr som en småbarnsmor har. Mellan dagspassen och kvällspassen - skjutsning, lämning, hämtning, fritidsaktiviteter etc. I ur och skur med barnen i cykelvagnen efter cykeln.

Anna har som många kvinnor en stor handväska ( frågar ibland min fru med lika stor väska om det är nödvändigt att släpa omkring halva bohaget ) Vad som hänt Anna är väl dokumenterat i media. Rättsväsendet har rekordsnabbt upprättat en anmälan efter en anonym anmälan. Det gick snabbt för polisen att komma igång med förhör. Och åklagaren blixtsnabbt på det. Rättsväsendet har 100% uppklaring av brott där ärliga människor själva talar om - för riksdagens säkerhetsvakter - att en kniv kommit med i väskan. Likheten inför lagen innebär ibland att den som är en offentlig person är mer lika än någon annan?
Rättsväsendet har förmodligen skött detta enligt regelboken? En polis jag känner har dock kallat detta för genant med tanke på allt annat polisen måste prioritera bort. Och det är vad folk säger till mig på stan. Och uppsåt behövs uppenbarligen inte.

En förslagen och erfaren brottsling hade haft lite fler alternativ och våra domstolar utesluter inte att det kunde gått till på ett annat sätt.  Anna hävdade inte att det var hennes tvillingsyster det handlade om. Och eftersom hon passerade den 100%-iga kontrollen på Växjö flygplats kunde någon stoppat in nåt i väskan på transporten från flygplatsen. Inte heller hävdade Anna att det var en attrapp av en Morakniv av trä. Den som har fantasi kan göra listan lång.

Vad säger lagen? " Lag (1988:254 om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål " sägs att " påföljden för brott mot 1§ och 2§ knivlagen är böter eller fängelse i högst 6 månader. I ringa fall döms inget ansvar". Kan inte alla förarbeten och har inga kunskaper av vad " ringa" står för i rättspraxis. Har ytterligare botaniserat i detta. Och liknande rättsfall har man kommit fram till " ringa".

Jag hade tidigare talat om för Anna att om det blev några månader på Hinseberg kunde jag rycka in och ta jobbet. Har viss erfarenhet. Och jag kunde komma på besökstiderna. Nu får vi se om detta står sig och ifall någon vill starta crowdfunding.

Det kan lätt bli fel om en politiker som jag ger mig på satir, men jag står för det jag säger. Och den som vill missuppfatta kan göra det oavsett.


Ett kommunalråd barnfödd i Apladalen
var i valen och kvalen
Hur kan det bli sånt Herrans liv
om sonens lille kniv
jag tror världen har blivit galen.

Tillsände Anna denna limerick idag på morgonen.

Nu hoppas jag på en rejäl valaffisch med Anna bärande på en rejäl handväska. Rubrik " Vad tror ni jag har i väskan? "

Anna tar, skall ni veta, inte lätt på detta. Och har från första sekunden sagt att hon " klantat" sig. Tror någon på uppsåt?

Händelse som ser ut som en tanke att samma dag som Anna fick läsa om åtalet i media så slutar Leif
GW. Hade varit intressant att höra om detta i Veckans brott.


PS Läser på nätet att tre personer påträffats med kniv i tingsrätten. Skall bli intressant att följa hastigheten  fram till åtal och påföljd DS

Stockholm 20180314/16
Bo Frank