torsdag 2 november 2017

Skall småflickor utnyttjas?

Besynnerlig men tänkvärd ledare i SvD idag. Det har tydligen praktiserats pedagogik i svenska skolor att stökiga killar skall placeras tillsammans med duktiga flickor. Och förstöra för dem. Nu skall tydligen regeringen göra detta fullskaligt. Att via lag tvinga fungerande skolor att ta emot stökiga elever. Absurt. I stället för att angripa problemet på det skolor det berör. Med ledarskap, krav, kärlek och förväntningar. Sverige är på ett sluttande plan i många avseenden.


Laglöst land. Och laglös stad. För ett år sedan, då jag fortfarande var chef i Växjö, uppvaktade jag Ygeman och rikspolischefen som lovade mer resurser till Växjö. SmP vägrade mig som ledare för Växjö att ta in ett öppet brev till Ygeman om detta då han skulle besöka Växjö.  ( Då sa jag upp min prenumeration. Hur kan det få vara så att den som har det yttersta ansvaret i en kommun kan bli tystad? Speciellt som jag på slutet hade få inlägg i SmP) Regeringen fortsätter att minska polisresurserna i Växjö. Trots löfte om motsatsen. Har de senaste veckorna fått höra från kommunal personal med örat mot marken att " buset" noterat detta.


Klimatförändringarna fortsätter. Det och Ryssland är väl hotet mot vår planet. SvD ökar sin bevakning. Regeringskontrollerade bränder i Indonesien släppet ut mer koldioxid än i USA. Jag är djupt bekymrad. Anna Tenje åker på det stora klimatmötet i Bonn. Tur att Anna som fattar detta finns i partiledningen. Själv skall jag prata klimat på fyra konferenser i Sverige innan jul. Och till Litauen och Ukraina.  ÅKB åker  också till Bonn. Hon gör det bättre än att vara gnälligt kommunalråd i Växjö. Åsa är bra på att uppträda internationellt. Annas och Åsas presentation gav oss sannolikt utmärkelsen Green Leaf Award - bästa miljökommunen i Europa enligt EU. Anna Tenje och jag skall snart ta emot den amerikanska ambassaden i Växjö o prata klimat. Jenny Stiernstedt på SvD är en stjärna. Klimatförändringarna har t o m fått jorden att snurra långsammare. Och extremvädren ökar. Läser att tre välkända amerikanska klimatförnekare bytt sida sedan de börjat tro på fakta. Koldioxidhalterna i atmosfären ökar nu t o m snabbare än vad man trott!


Valet nästa år. Tänker ryssarna investera i Sd, s eller m? Eller kanske fi för att skapa kaos. Ofattbart att det inte sker officiella protester i hela världen efter vad som läckt ut från USA.


Har fått fyra brev från polisen i Växjö om att anmält brott mot mig har avslutats. Ofredande. Det finns inte anledning att fullfölja förundersökningen. Står det i ett f ö obegripliga brev. Polisen har genom utplåning blivit ett organ som svarar att utredningar läggs ner. Vet att många andra fått motsvarande brev. Och i ärlighetens namn måste jag medge att det finns annat att prioritera.


Hanif Bali råkar illa ut för att dissa domstolar. Jag fördömer inte honom. Bara att läsa att Tingsrätten i Växjö som tror på alla sagor som berättas. Ta lite knark, kör bil. Det kan aldrig uteslutas att nån har hällt knarket i ett glas. Oavsett. Man borde åka dit oavsett. Poliser jag pratar med är mera uppgivna över domstolar än dålig lön.


Dock. Mycket positivt i Växjö. Besökte tre företag i tisdags. Igår en helt onödig regional utvecklingsnämnd nästan utan ärenden. Sossarnas vanstyre i regionen fortsätter. Vi får landets högsta skatt p g av brist på kompetent politisk ledning. Svåra landsting i Norrland har lägre skatt än Växjö Men mer komptenta sossar. Skulle sossarna i Växjö kommun styra regionen hade de gjort det bättre och inte varit i gisslan för diverse chefer!


Har idag varit på kommunens Miljö- och Hållbarhetsberedning. Ledd av Cheryl Jones Fur mp efter det att jag lämnade som ordf vid årsskiftet. ÅKB är med också. Och är bra där. Glad att Anna Tenje bad mig ta " hennes" plats i beredningen. Det är ju detta som är och har varit min huvudfråga för Växjös framtid. Mycket positivt på gång.


Har nu en "hemsk" Halloween på gång. Begriper inte varför vi skall ha denna smörja från USA är. Okristligt. Men vi bryr oss inte.


Det doftar vitlök. Har en svensk lammstek i ugnen. Gått runt sjöarna. Trevlig frukostmöte med Rotary idag. Hade en gäst som kommande medlem. Annars är Rotary i lite av kris idag. Mycket annat som lockar. Men vår klubb lär väl bli den som " går " bäst tror jag. Förr var Rotary en klubb för de som bestämde i stan - inom ledande yrken. Idag är det många f d och många vanliga, godhjärtade människor som vill göra gott. Äta lite frukost och lyssna på ett bra föredrag. Och samla in pengar.


Och Växjöborna är världens bästa folkslag. Som engagerar sig i föreningslivet och sliter för sina medmänniskor.


Kommer några bilder senare. Titta gärna tillbaka!


Måste titta till steken.


Gick runt sjöarna i em. Vårt drömboende i Växjö. Strandsnäckan helt nära Växjö-sjön. Är extremt mycket bättre än min dåliga bild. Var för sent ute! Nån som vill sälja?


Min kompis. Hägern. Allan. Och Halloweenpynt i en rondell i Växjö som jag inte gillar. Men det gör säkert de flesta!






Bo Frank
Växjö 20171102