fredag 27 oktober 2017

Lite av varje i all hast.....

Stämningsfullt i domkyrkan när FN-dagen firades. Kändes hedrande att får högtidstala. På PM samma kväll hade vi mottagning för den stora konferensen med Union of Baltic Cities. Igår styrelsemöte med Energy Cities i Bryssel. Med mig var Cheryl Jones Fur och Jan Johansson som är energiexpert på kommunen. ( Och en Ironman ) . Oerhört intressanta lunchgäster som alltid. Fru Mechthiled Wörsdörfer som är chef för DG energi. Cheryl lyfte frågan om att parlamentets miljöutskott nästintill vill förbjuda olika former av biodrivmedel. Helt uppåt väggarna. Fick väl inte det bästa svaret. Så kom professor Sami Andoura som är rådgivare till självaste Juncker! Lysande talare med hoppfullt budskap.
Som vanligt tågstrul på vägen hem. Dålig info. En märklig lokförare som lämnade dörren till kabinen öppen i flera minuter när han gick av tåget! Dålig info på Kastrup i vanlig ordning.


Blev omvald som vice president på fyra år. Och Anna Tenje knyts till partiledningen. Tyder på gott omdöme hos partiledaren. Och kanske hos mig som bestämde för sju år sedan att sluta i tid och släppa fram Anna. GRATTIS ANNA!


Läser i SvD idag om hur kulturvänstern flirtar med radikal islamism. Dock inget nytt. Läser i Dagens Samhälle om hur svenska hyreskontrakt säljs på ryska annonssajter. Läste i förra numret att Växjö är den tionde mest belånade i landet. Anledning att avyttra fastigheter! Läste i veckan intressant artikel som jag fick från Oliver ( läser aldrig DN annars ) om hur juridiken hela tiden tar makt från politiken. Man har hittat något som jag bloggat om för ett år sedan. När barnkonventionen införlivas med svensk lag kan en enda jurist bestämma att alla fattiga barn från hela världen som kan ta sig till Sverige har rätt till boende och skola under vistelsetiden. Men politiken anser det humant att ta alla konventioner utan att först utreda konsekvenserna. I andra länder i EU skulle ett antagande av barnkonventionen inte få samma konsekvenser. Detta att teknokratin tar över politiken har lyfts av bl a Håkan Juholt. Och kommer som sagt att skriva ett längre inlägg om detta med många olika exempel.






Läser om hur chefer har mörkat när de vetat om trakasserier av kvinnor. Det är tur att det finns män som Lars Åke Lagrell som kan intyga att alla svenska fotbollspelare är dygdemönster. Också en katastrof som landshövding i Växjö. 


Det jag skulle borra i om jag hade tid är om Växjö är på väg in i en bostadsbubbla? Utbudet är enormt. Men brist på villor. Det var det enda jag inte klarade av. Att ta kommando över antivillarörelsen som finns hos kommunala och statliga planerare. Som ofta själva bor i villor. Karlskrona som är betydligt mindre än Växjö har varit bättre på att ta fram villatomter. Jag har inte riktigt begripit varför vi i ett av de mest glesbefolkade länderna skall förtäta så mycket. Men nu har jag släppt detta till andra.


Vad får jag samtal om nuförtiden? För och emot stadshuset. Dock ingen som tycker att nuvarande station är bra. Äldre män som vill kunna köra sin bil över allt. Människor som är otrygga på stan och är rädda för ungdomsgäng. Men många som gläds över allt positivt som händer i Växjö. Blågröna borde ta sossarnas gamla valslogan från Göran Persson. Andra svartmålar, vi bygger vidare. Men man får aldrig slå sig till ro i politiken. Man måste ta alla människors oro på allvar.


Nu på konferensavslutning.
Bild från domkyrkan, bild på Energy Cities president Prof Dr Eckart Würzner, chefen Claire Roumet, Cheryl och jag. Professor Andoura föreläser.


Bo Frank
Växjö 20171027