lördag 9 september 2017

Damen med slöja - inte Roslin från 1768

SAS är inte var det en gång var. Landade emellertid on time på Dulles. En uråldrig maskin kör från gaten till huvudterminalen.  Den första som tar emot är en bestämd ung dam med slöja som lotsar en till gränskontrollen. Vem kunde tro detta i Trumps USA!?  En artig svart man vill veta vad jag skall göra i USA? Tio fingeravtryck, foto och stämpel i passet. Smidigt.
Bara handbagage och snabbt ut. Risig buss för 30 kronor till närmsta tunnelbana. Slitet men funktionellt metrotåg direkt till mitt hotell, ett stenkast ifrån Vita huset. Billigt. Människor är så hjälpsamma. Dötrött in på hotellet. Typiskt amerikanskt med jättesäng med 10 kuddar. Snabb promenad till Vita Huset. Foto. Har varit inne två gånger tidigare. Men nu mer avspärrat. En stor, kall Samuel Adams på hotellet.
Sover dåligt. Till konferensen. Hacia Ciudades Innovadoras y Competetivas. Det går att förstå. Borgmästare från hela Centralamerika, Sydamerika och Karibien. Den mest lärorika konferensen jag varit på de senaste fem åren. Värd, Inter-American Development Bank. Med huvudkontor i Washington. Säkert ett par hundra människor som bara arbetar med klimat, miljö och hållbar stadsutveckling. Imponerande CV hos alla som arbetar där. Huvuddelen av konferensen på spanska och portugisiska. Tre européer. Tiranas dynamiske, unge borgmästare, borgmästaren från Lyon och jag själv. Extremt intressanta föredrag och diskussioner. Några av borgmästarna från några karibiska öar fick städer ödelagda i orkanen när konferensen pågick. Fin lunch på banken för inbjudna talare och ett hög stämning på cocktailpartyt första dagen. Dag två mycket av gruppsamtal. Vad jag lärt mig mycket. Höll ett bra tal på fri hand. Känns alltid mera ledigt när inte alla har engelska som första språk. Dag tre gick jag en morgonpromenad på två mil innan jag åkte till flyget. Älskar Washington. Vackra och trevliga människor av alla sorter. Gick in på Amerikanska kvinnomuséet. Fin bild på Dolly Parton. Inne på Afroamerikanska muséet. Förbi ett Trumphotell. Samtalsbild med borgmästare från Haiti, Chile, Barbados, Uruguay, Brasilien och Trinidad. En " bästis" Rudy Headly från Bridetown, Barbados. Och borgmästare Velias från Tirana.
Hem, jetlegad. Småförkyld av amerikansk luftkonditionering. 31 grader i Washington.


På stationen i Växjö står min älskade hustru med ett fång med rosor. Skriver och lyssnar på DFF som verkar vinna igen. I morgon, söndag, till Stockholm med Cheryl Jones Fur. Skall prata på en klimatkonferens i Stockholm på måndag. Rullar således inte tummarna.


Växjö 20170909