söndag 16 juli 2017

Kungligheter, Kastlösa, Knarkare, Katoliker, Kantareller, Kielan......

På Öland som gårdskarl. Hästarna skall ha mat fyra ggr per dag. Hö i olika vikter, diverse annat och tillsyn. HKH Kronprinsessan Victoria 40 år. Varje gång jag får frågan om det bästa med Sverige så pendlar det mellan naturen och Kungafamiljen. Och just nu leder Kungafamiljen. Är full av beundran för vad de uträttar. Nedanför Kastlösa finns kungsörnar och sälar. Detta med kung och natur. I helgen var det reggaefestival här. Hemskt. Knarkare, musikälskare och små barn inhägnade i ett trångt tältområde med drivor av sopor, tomflaskor så långt ögat kunde nå. Ingen polis, ingen socialtjänst. Kanske Barnombudsmannen kunde tagit sig ut från sin teoretiska bubbla! Hur sjutton kan man ta med sig små barn till detta jäkla elände!!?? Ingen av de människor jag såg där skulle fått jobb om jag suttit med i en anställningsintervju. I vart fall inte i den urstyrelsen. 
Intressant men småtråkigt, Sommar, idag med katolske biskop Anders Arborelius. Hade önskat ställa frågan om huruvida celibatet kan ta sig icke önskade uttryck!?  Igår ett av se sämsta sommarprogrammen någonsin. En fullständigt hänsynslös och egotrippad ung dam som jag inte vet namnet på. Och vill inte veta. Satt på en åkgräsklippare i flera timmar och lyssnade till detta dravel.


Lite småroligt idag när min lilla hustru jagades av hästar när hon plockade kantareller i en av hästhagarna. När hon skulle rädda sig ut från hägnet nuddade hon staketet samtidigt som hon försökte fösa bort en häst. Båda fick en lätt elstöt!


Öland. Underbart. Finare än Gotland och lika fint som Fårö. Kö över bron på flera timmar idag. Som vi slapp.


Få politiska utspel. Politiken på semester. Det hade aldrig jag. Fysiskt lite, mentalt aldrig. Är även nu på mitt " rum" varje vecka för att " titta till" det hela. Som om det har någon betydelse. Behållningen idag. Tå timmars vandring i naturreservat med lilla frun, SvD och goda måltider. Och två rådjur precis utanför köksfönstret då jag rensar kantareller. Den dagen vi förlorar kontakten med den natur som vi är en del av. Då är det kört för gott.


Stämmer SvD:s artikel idag om imamen i Eskilstuna så står sossar och hela Sverige upp för muslimsk extremism. Fattar inte att inte artikeln lett till fördömanden och avståndtagande. Vart skall man flytta? Det kommer allt närmre!




Bo Frank
Öland 20170716