fredag 24 februari 2017

Så jäkla trött på Bo Frank

Gjorde igår mitt fjärde Beatlesföredrag på en vecka. Trött på att lyssna på mig själv. Drar 90% sanning och 10% skrönor om Beatles. Dock. Jesus nr 1 på nätet och Beatles nr 2. Beundrar skådisar som drar samma sak kväll efter kväll. Paul McCartney som fortfarande gör sina 4 timmars konserter utan att gå av scenen eller dricka ett glas vatten. Idrottare som gång efter annan försöker ta sig över samma ribba eller häck! Men. Kan komma lite utless till ett föredrag. Så ser jag ett hav av förväntansfulla människor. Och då skärper man till sig och vill göra sitt bästa. Man får en kick när man står där. Och så funkar väl de flesta som vill nåt. Vare sig man är elitidrottare, bra skådis eller amatörföreläsare.  Glömmer aldrig en Strindbergföreställning i London för 35 år sedan. 14 personer på en teater som rymde kanske 700 personer. Fröken Julie. Bästa prestationen någonsin. Att göra sitt bästa för 14 personer.


Slår över till P4 när Tankar för dagen börjar. Alltid folk från den s k kulturvänstern.  Klarar inte heller alla Sveriges rättshaverister och amatörexperter som skall medverka i Ring P1. Har nu blivit så modern att jag skaffat hörlurar till mobilen så jag kan lyssna på radio när jag går. Funderade på det i 10 år. Det var som när jag köpte min första digitalkamera. Den låg i lådan nästan ett år innan jag började använda den. Tror dock att nätet kanske är bättre än fax. Mest av det skälet att infoflödet blir mer fritt och når allt fler. Och att allt inte filtreras via Public Service.



Anders Flanking höll ett bra Rotaryföredrag igår. Tur att han finns under rådande omständigheter. Gick runt sjöarna. Möten. På Regionteatern igår. Ett otroligt föredrag om cirkusfamiljen Rhodin. Jag älskade detta föredrag. Och kan mer än väl förstå tjusningen med denna kosmopolitiska värld. Är troende kosmopolit men förstår samtidigt att inte alla unga män från Mellan Östern kan få komma till Sverige.


Hade idag möte med en ung man från Balkan som kämpar för att komma in i vårt samhälle. Han är smart, kan koderna men har lite att ta igen. Kommer att gå bra för denne man. Träffar väldigt många fler personer än vad de flesta vet. Från väldigt speciella miljöer och med olika bakgrund. Det är innehållet i den roman/skröna som jag inte förmår mig ta tag i. Måste börja stänga ner för att inte bli för splittrad. Skall börja med att blocka hela dagar och delar av dagar. Gick runt båda sjöarna idag på morgonen. Var med och avtackade vår fantastiska omsorgschef i eftermiddag. Ganska fullt denna dag också. Mamma på middag i kväll. I morgon friidrott för hela slanten. Skall inviga SM i Växjö.

Hör Jimmie Åkesson nu i P1. Vinner debatten mot Morgan Johansson. Dessvärre. Och så uppfattar nog lyssnarna det hela också. Hör också Per Bolund. Borde kunna bli finansminister i en alliansregering.


Avslutat min fanstatiska Archer. Går nu på biografier om Bob Dylan. Och hans memoarer.


Trevlig helg alla underbara Växjöbor. Och även ni andra som läser denna dagbok.




Bo Frank
Växjö 20170224