lördag 14 januari 2017

Polis, var god dröj!

Hade hört att Magazinet skall upphöra. Det visade sig vara helt fel. Snarare motsatsen.






Ygeman bluffar. Han åker runt i hela landet och lovar fler poliser på varje ställe han besöker. Så också i Växjö. När jag träffade honom före jul tog han tillbaka sitt löfte. Och vågade inte ställa upp och debattera med mig framför TV-kamerorna. Samtidigt som det lovas,  berättar polisens ekonomichef i Syd att budgeten inte håller. På tisdag kommer en stark delegation att träffa rikspolischefen, på mitt initiativ. Jag kommer att hävda att Ygeman lovat fler poliser till Växjö. Ingen vet vad detta skall sluta. Trots lokala polisers hängivna arbete är polisen och rättsväsendet i fritt fall. Och att så många mördare och grova brottslingar går fria leder till fler brott. Och att det saknas poliser för att klara upp de s k vanliga brotten som nu är så vanliga så att normaltillståndet är de inte klaras upp överhuvudtaget. Och normaltillståndet har blivit, polis, var god dröj!
Utlänningar som begår brott i Sverige kan inte utvisas. Inte ens i de få fall som domstolarna dömer detta, så kan 75% av utvisningarna inte verkställas av olika skäl. Det är ju alldeles uppenbart att Sverige skiljer sig starkt från de andra nordiska länderna där man inte öppnat sitt hjärta fullt ut och behållit förståndet intakt.


Fortsätter efter träffen med Eliasson till Kiruna och Pajala. Med min samhällsbyggnadsberedning i SKL som skall ta del av hur man flyttar en hel stad.


Läser Johan Hakelius visdomsord i Fokus. Om polariseringen i vårt samhälle mellan extremister av olika slag och det politiskt korrekta. Hakelius skriver. " Lösningen , om den var möjlig, vore att återerövra offentligheten. Att varken låta auktoritära radikaler eller ilskna rasister välja samtalsämne eller samtalston. Att tala ärligt, konstruktivt, och, ja, artigt om faktiska problem, på ett sätt som de flesta kan känna igen. Att inte driva in hyggliga människor i extrema fållor".


Godhjärtade politikers oförmåga att lösa problem som vanligt folk ser göder extremism. Det behövs både hjärta och hjärna i politiken. Och skall Sverige ha en hyfsat generös flyktingpolitik kan man samtidigt inte rusta ner hela polisväsendet och annan offentlig service.  Hederligt folk ser att den ekvationen inte går ihop. Svårare än så är det inte.


Skulle tro att 90% av medborgarna delar min analys. Men dessvärre inte en majoritetet av politikerna.
Ännu!


Medborgare, stötta vår fantastiska lokala polis som sliter med de resurser de har!


Härlig promenad runt sjöarna. Hittade min blå Kobra som jag letat efter länge. På prylmagasinet på Liedbergsgatan.




Nyhetstorkan är total. Radion gör rubrik av att livbojar slängts i Växjösjön. Detta har hänt varje vecka de senaste 10 åren. Vet jag som gått runt sjön varje vecka i decennier. Jag har en bättre nyhet. Det skräpas ner på stan på helgkvällarna.




















Bo Frank
Växjö 20170114