söndag 25 december 2016

Judar, muslimer, kineser och svarta! Och en äktsvensk kosmopolit.

God fortsättning på julen. Just hemkommen från Julfirande i Stångby. Värdfamiljen på väg till ännu en rundresa i Mexico. Den familj i Sverige som rest mest till olika ställen på jorden!? Trevlig julafton, dock utan besök i kyrka. Får ta igen det. När de små somnat såg vi en film. Bröllopskaos. En fransk film. Bra film som fick slätstrukna recensioner som bra filmer ofta får i Sverige. Många som recenserar filmer i vårt land är politiskt korrekta och vill att allt skall förpackas i den för tillfället rådande radikala åsiktsmallen. ( De röda gillade aldrig Bergman ) DN hade dock rätt så till vida att manuset kunde vara värt en bättre regi. En fransk familj ( övre medelklass - dock ej överklass som recensenterna tror sig veta ) har fyra vackra döttrar. ( Som dock inte får spela ut riktigt ) Tre av döttrarna gifter sig med en muslim, en jude och en kines. Den fjärde dottern kommer så hem med en svart man från Afrika som hon vill gifta sig med! Jäkla bra film. Där alla dricker champagne. Och är så pass sekulariserade så att man kan umgås utan större meningskiljaktligheter. Och då fungerar livet precis som i den verkliga världen.

Rekommenderas.

Lyssnade på Kungens fina jultal i bilen hem. Som nästan bara handlade om miljö och klimat. Det är det jag är mest stolt över i vårt land. Natur, miljö, demokrati - och vårt fantasiska kungahus. Nästa år skall jag äntligen ta mig tid att bevista nåt möte i Stockholm med rojalistiska föreningen. En av kanske 20 föreningar jag är med i. Säger dock fortfarande nej till alla nya föreningsuppdrag och styrelseuppdrag som jag blir erbjuden. För att se vad jag landar i mitt " nya liv ".


Hemma till ett grått Växjö. Bara den röda kjolen på en av figurerna i Alla med ( vid Växjösjöns södra strand) lyste upp tillvaron. Skönt med en promenad. Gör inte många knop i mellandagarna, men än flyttar ut ur mitt rum på jobbet. Och lagar mat till nära och kära som kommer till oss.

Och skall läsa i kapp.

Såg på TV för första gången på veckor. Kunde inte missa Sven Bertil Taube. Den nu levande artist jag tycker bäst om. Och Sveriges ende gentleman!?

PS Skrattar som alltid högt när jag läser husorganet. Grönköpings veckoblad. För att maximera statsbidrag kommer Läspehögskolan att inrätta " en professor i genusanpassat och normkritiskt hållbar klimatforskning. En av de första uppgifterna för den blivande professorn blir att ta reda på vad detta ev betyder ". DS

PS PS Besök gärna vår lokala hemsida i Växjö! DS DS
Bo Frank
Växjö 20161225