lördag 10 december 2016

John Lennon inledde julen i Växjö...... som fortsatte på de Lux tills Solen gick i moln...

Tänker många tacksamma tankar över allt jag fått vara med om i en stad som  håller på att bli en stad.  Gårdagens konsert med Musica Vitae och Ingemar Nordström var den ultimata inledningen på julen. Och den magiska berättaren  Meg Nömgård tog oss in i en ny och bättre värld. En orkester i världsklass, med en ödmjuk och erfaren saxofonist och orkesterledare visade att det finns inga gränser för vad musik och konst kan åstadkomma. Blev rörd när orkestern tillägnade mig avslutningsstycket, Happy X-mas - war is over. I ett eget arrangemang. Middagssamtal med Ingemar, Meg och orkesterchefen Susanne Rydén... kvällen ville aldrig ta slut. Tänk om man kunde packetera lyckan som såpbubblor och blåsa fram en värld av kärlek........


Läser i SvD att rikspolischefen känner starkt stöd samtidigt som polisen aldrig varit så osynlig. Det är en ekvation som inte går ihop. Nu stänker det allt mer på Ygeman och regeringen. Frågan är om Eliasson drar med sig Ygeman i fallet!?

Lärarförbundet sågar moderaternas skolpolitik. De sågar allt som innebär krav på lärare att sätta betyg och ge omdöme om elever. Ett rött förbund!




Nu snart ut på stan med Moderater på stan. Så hem och förbereda middag för gäster......



PS En fin stund på stan då vi träffade många glada Växjöbor. Glada moderater som serverade glögg. Och vi skall vara kommunens mest synliga parti. En del trasiga och ensamma människor på stan också. Det är ganska många det är synd om. Och ju underligare desto ensammare. All the lonley people where do they all come from, all the lonley people where do they all belong. Det finns McCartney texter som har Dylan klass.  Min mor kom förbi och tyckte vi skulle äta brunch tillsammans på de Lux i morgon. Härlig mamma. Snart åker vi till Gran Canaria tillsammans. DS


Söndagskommentar.

Horace Engdahls tal till Bob Dylan var ett av de bästa talen jag någonsin hört. Engdahl är ett bildnigsorakel. En person som lyfter Sverige.

Läser i Sydsvenskan att läget nu är så allvarligt att åklagare befarar att man tvingas lägga ner mordutredningar p g a bristande polisresurser.

Bra brunch på de Lux efter en en fin stund i Sveriges vackraste domkyrka.

Fått ställa in pokerkväll p g a diverse sociala åtaganden. Gillar inte att ändra på sånt man planerat. Finns nån Dylantext om att alltid ha beredskap för förändringar.

Ny vecka med olika avslutningscermonier och annat. Lunchavslutning med flygplatsbolaget. Möten, möten och möten. Är stolt och tacksam för att ha täffat så många meborgare i kommunen.  På tisdag sedvanligt julbord för f d kommunalråd och förvaltningschefer. Möten och åter möten.

Sista Stockholmsbesöket med SKL: beredningar för detta år.  Nästnästa vecka fler avslutningsmöten... Nedräkning för mig. Stänger butiken 22 december. Flyttar ut från mitt rum den 27 december så Anna kan flytta in. Och bär in mina saker i " Bennys" rum. Kommer att ha fast tid för den som vill träffa mig alla måndagsförmiddagar.


20170101 stänger jag av kommunens mobil när jag skall gå och lägga mig......

Och svarar på mejl och telefonsamtal efter behag.

Kanske skall satsa på att bli Sveriges långsamaste borgmästare!

Min vackra och godhjärtade mexikanska sol har gått i moln. Störtförkyld. Dock noll frånvaro på jobbet. Har som ständig ordförande i Växjöavdelningen av Hypokondrikerna känning av samma åkomma. Vi skall ta Tequila med lime och en slurk Lixir S. Har dock lite sociala åtaganden här hemma.....







Växjö 20161210/11


Bo Frank