fredag 8 juli 2016

Sett och hört - exit Almedalen - tillbaka till Almedalen

På morgonen möte med ett arkitektkontor kring ett utvecklingsprojekt. En mils snabb promenad. Såg rikspolischef och Säpochef gå in på ett seminarium. Den försnämnde klädd som för att gå på en afterwork på stranden.
Debatt i Dagens Industris stora och varma tält mitt i Visby på Donners plats. Det s k kallade Växjöfallet skulle diskuterars. Hade emot mig en värmepumpföreningen och villaägarna. Och en neutral professor. Att ha kommunal fjärrvärme mitt inne i en stad är lika naturligt som att ha kommunalt vatten och avlopp. Kände att jag "vann" debatten när ändå alla tyckte att 100% förnyelsebar fjärrvärme gör den största miljönyttan. Fick också tillfälle att skryta om Växjö i denna debatt som livesändes på nätet.
Var på annat seminarium och hörde bl a Metalls ordförande såga Höghastighetsbaneprojektet. Och Metalls ordförande är inte vem som helst.
Nu var mina formella åtaganden över. Slappnade av med en stor öl i solen.


Gick på mingel. Primes mingel. Personen jag sökte fanns inte där.


Gick så till moderaternas stora mingel. Hanif Bali var DJ och spelade obegriplig musik. Bad partiledningen ingripa! Få ledande moderater från landet. Dock en komplett partiledning. Och en festglad Ulf Adelsson. AKB avslappnad och glad. Bra tal till oss. Fick tillfälle att prata en stund med henne. Hade varit omöjligt med företrädaren. Samtalade en bra stund med DI:s PM Nilsson och med Englands ambassadör. Bjöd den sistnämnde att besöka Växjö. Trevlig stämning hos oss.


Trött på snittar. Gick till ett ställe och åt en god burgare gjord på gotländsk högrev. Vi vandrade backarna tillbaka till huset. Och fick njuta av att fransoserna spöade tyskarna.


Idag. Städning av huset. Lunch på stan. Båten hem. Synd på ett sätt. Var tvungen att tacka nej till några seminarier idag där jag var inbjuden att tala. Om ett år är Växjö tillbaka i Almedalen. Våra politiker och tjänstemän har lämnat många positiva avtryck denna vecka. Växjö sticker ut.






Lite tråkigt att SmP inte varit i Almedalen. Barometern var på plats - trots att inte Kalmar kommun eller någon annan kommun i det länet organiserade någon aktivitet.


Mycket ryggdunk och uppskattning för min syn på rikspolischefen. Noterar att chefen i Ljungby vågar frondera mot högste chefen.














PS I bilen på vägen hem. Ett av de bästa talen jag någonsin hört. På många Herrans år. Isabella Lövins tal. Fritt från oneliners och floskler. Sant skryt, i min anda,  utan förenklingar. Otroligt bra. Och försonligt. Noterar att media, Margit Silberstein, i Aktuellt bedömer det som blekt. Seriositet är inte gångbart i dessa Trump-tider!


Stannade på Växjös bästa Pizzeria på hemvägen, och köpte den bästa pizzan. Parmapizzan på Venezia på Linnégatan. I morgon bär det iväg till Västervik! DS


















Visby/Växjö 20160708


Bo Frank