måndag 25 juli 2016

Magi - om att komma fram till polisen!

I mitt tycke Sveriges ende gentleman. Han trollband ett folkhav på Aurora i Karlskrona i går kväll. Ett CV som få kommer i närheten av. Stilig, belevad, artig, ett rikt språk, vacker sång, fantastiska livsanakdoter från ett spännande liv bland litterära giganter och kända skådisar, poetisk ådra och ett framträdande så man blev tårögd. Sven Bertil Taube. Svåra texter. Allt  satt perfekt.
 Miljön fantastisk. Klarblå himmel, ett stilla hav, måsars skri och svalor som ven genom luften. Solnedgång.  Jag ser lite dåligt, sa Taube och fick hjälp att hitta ledstången för trappan ner från scenen. Många 60-åringar skulle önska att man såg ut som denna man som fyller 82 i november.

Tom kommunalrådskorridor. Bara ett enda brev. En skrivelse från Karlshamns kommun om att man vill jobba med Växjö kring vattenvård. Och det vill vi säkert.


Var hos Maria och klippte mig. Bara bekanta. Och en alltid lika glad Maria. Körde 12.00 ner till Blekinge. Stoppades på Norrgatan av en ung man. I en Golf. Som körde mot enkelriktat. Han försökte backa och ta sats för att komma förbi mig. Jag sicksackade mig fram och hindrade honom. Vi var centimeter i från varandra. Han fick inte en chans att komma förbi mig. Han såg inte glad ut. Kan peka ut honom. Jag tvingade honom att backa tillbaka till Kungsgatan, varpå han körde norrut. Ringde polisen. Kom fram till första växeln efter sex minuter. Blev kopplad till nästa växel som sa att det var 147 samtal före och en väntetid på 35 minuter! Fattar ni varför brottsstatistiken ser fin ut?
Jag ringde igen. Kom fram efter 3 minuter och 14 sekunder. Frågade var jag var. Fick veta att jag hamnat i Malmö som skötte allt söder om Västervik. Redogjorde för läget och bad att få tala med ansvarig polis snarast. Efter en 10 minuter svarade annan polis. Som frågade om händelsen var pågående. Erkänner irritation när jag svarade att detta hänt för en halvtimme sedan! Den anonyma rösten, inga har ju namn nuförtiden, sa att hon skulle ta upp ett spaningsmeddelande. Och så var detta brott borta ut brottsstatistiken! Och trots reg nr och signalement kommer detta inte att leda till något. Inte helt orimligt med tanke på antalet poliser i tjänst. Men. Beundrar lokala poliser. Men den centrala polisorganisationen fungerar inte. Ericsson vd fick sparken idag  p g a brist på leverans. Men rikspolischefen sitter kvar! Hur länge! Kontrollringer kommunens växel varje vecka på olika tider för att kolla. Staten har slutat att fungera. Efter åtta år med alliansen har fängelserna tömts och straffpåföljderna har minskat trots att politiken skärpt straffen. Som radion visade i helgen. De höga juristerna undergräver demokratin. Har skrivit ofta om detta.


Klarar jag av att sätta mig på åskådarläktaren? Skulle kanske behövas i riksdagen för att någon skall säga som det är. Sverige saknar både regering och opposition!


Blekinge 20160725


Bo Frank