tisdag 14 juni 2016

Skall köpa en revolver till

Vi blev förlägna på vår avslutningsmiddag för våra två kvarvarande kinesiska studenter. Flickorna hade pärlplattat ett tämligen stort porträtt på mig och min kära hustru. Som satt inom glas och ram. Otroligt välgjort. Jag blev yngre och vackrare. Hustrun redan ung och vacker. Sill, potatis, gräddfil, gräslök och nypotatis till förrätt. Köttbullar, grillbitar, och kyckling till varmrätt. Ostkaka med och dito sylt och grädde. Börjar bli för fet måste fixa det i sommar! Sen kväll! Vi såg den starka filmen Babel som hustrun gillar.
Seg måndag på jobbet. Goda vänner på middag. Hustruns ansjovismördegsbullar är den bästa snitten som finns. Jordgubbar med vispad mascarpone med en skvätt limoncello är det den bästa sommardesserten. Börjar bli för fet. Del 2. Hur är det möjligt att få en poäng utan ett skott på mål. Gillar Zlatan. Har ni sett så porträttlik han är Karl XII. Kolla!


Fullmäktige idag. Hann börja på budgeten också. Hade tänkt tala en timme, men 15 min var rekommendationen. Budgetfullmäktige 1985 tog sex dagar och fyra kvällar. Det har hänt en del på 30 år. Tror att jag 1985 hade 111 inlägg och Lennart Värmby 124!


Politiskt sett äger Blågröna debatten, förslagen och det mesta. Inte lätt att vara i opposition i en av världens mest framgångsrika kommuner. Alla utom jag hade väl förberett sina inlägg. Efter varje fullmäktige borde samtliga erhålla 2 p i nationalekonomi efter Olivers föreläsningar som är så avancerade att nästan ingen sosse begär replik!!! Var inte bäst idag. Vi har alla olika sorts begåvningar. Gillade Jons personliga reflektioner kring trygghet. Samtliga överens om att polisbristen är Växjös svåraste problem. Och det stod ju redan i dagens SmP. Får reda på saker och ting varje dag som om denna info vore tillgänglig skulle det bli näst intill revolution. Hur samhället inte klarar av att
ta tag i diverse unga och andra brottslingar. Hur stuprör mellan myndigheter utnyttjas av kriminella. Får kommunen t ex reda på att några personer anses vara allvarligt kriminellt belastade kan vi inte föra detta vidare hur som helst!


Civilministern var hos partivännen JP i Kalmar 1 maj och lovade en e-hälsomyndighet. Idag konfirmerades detta av statsminister och civilminister. I Kalmar. Svårt att se det som nåt annat en belöning till en partivän som vill ha storregioner. När kommer Anna Franssons belöning? Eller min? Eller ÅKB:s? Eller är vi borta som inte stämmer i kören av hyllningar till stora regioner? Vår gemensamma hemställan ligger hos regionen. Det finns kollegor som inte går att få tag på för
gemensamt undertecknande. Har gigantiskt många fel, men är snabbaste KSO i landet.


Om ni visste vilka speciella samtal jag får varje vecka p g a att offentliga myndigheter inte fungerar.


Revolvern. Har otroligt många ex av Beatles LP Revolver. Idag messade en viss musikälskare av det breda slaget, Ingemar Swalander, mig. Carl Fredrik Reuterswärd har tydligen upplåtit sin John Lennon revolver för nya tolkningar/design. Till olika artister/konstnärer. I en begränsad upplaga.   Paul McCartney har tydligen designat  sitt bidrag i det färgmönster som finns på det piano han använder för att bl a spela Magical Mystery Tour, Fool on the Hill och en del andra låtar.  Och då vet de bildade vad jag pratar om. Det måste bli ett köp.


Kom hem två timmar tidigare än beräknat. Kan jobba och skriva en del från mötet i morgon. Dagens
obesvarade frågeställning som fick mig att tror att jag är märkvärdigare än vad jag är. Håkan Engdahl, sd, hade ett lågmält och inte osympatiskt inlägg där det antyddes att alla beslut i kommunen fattades av mig. På gott och ont är det inte riktigt så. Kan ärligt säga att jag älskar Blågröna. Och s är
trots sina överdrifter rätt ok. Men v glider ut allt längre i att stå vid sidan om allt som händer.


Jämfört med alla andra kommuner i världen saknar svenska kommuner egentligen problem. Den insikten borde fler ha. Ny hemsk dödsskjutning i USA och nya hemska utspel av Trump. Och nytt terrorbrott i Frankrike. Alla inser ju att det kommer allt närmre. Enligt Uppsala universitet kan hälften av allt dödande på jorden kopplas till Jihadism.








Bo Frank
Växjö 20160614