fredag 11 mars 2016

Först med nyheter - SENASTE NYTT SENASTE NYTT

Ingen är dum. Eller i alla fall väldigt få. Jag släpper nyheter på denna blogg. Är den mest välinformerade i Växjö. Jag släpper aldrig företagshemligheter. Och jag får veta mycket. Jag skriver ibland om sådant som är på g i det offentliga. Förr gick lokala journalister runt i kommunhuset och pratade med folk. Och fick veta ganska mycket. Är inte säker på att social media ger samma info egentligen. Jag "klarar mig" utan sociala media.


Märker att nästan" alla" läser min blogg. Ibland, när jag skriver om något spektakulärt får jag direkt frågor från media. Ibland tar man min blogg som källa utan att uppge det. Och det är väl så det skall vara. Allt är en symbios. Hegel. Tes, antites.


Igår skrev jag tidigt att hemskheterna utanför kommunhuset är en installation. Lite grann på spekulation, det medges. Eländet var ju ganska välgjort. Så kom det i media.
Hoppas dock att polisen får fast dessa. Ingen skall stå över lagen. Och i den tid man lever i måste man fatta att dessa tilltag oroar människor.


Igår lanserade moderaterna ett knäppförslag. Att kommuner inte skall tillåtas avsätta kommunala naturreservat. Detta knäppförslag kommer aldrig att gå igenom. Förslaget är kass utifrån tre utgångspunkter. Ingrepp i kommunalt självstyre. Kommunala naturreservat påverkar inte kommunens möjlighet att bygga mycket bostäder. Se bara på Växjö. Och för det tredje så inverkar det menligt på partiets redan bristande trovärdighet i miljöfrågor. Detta tänker jag säga på vårt Sverigemöte när jag skall vara en av partiets få spjutspetsar på detta område.


Och nu skall jag avslöja att Sverigeförhandlingen inte blir av även om förhandlarna förhandlar för glatta livet.
Projektet började som ett jippo några månader före valet då alliansen tvingades till olika utspel. Socialdemokraterna ärvde detta projekt och bytte bara namn från Sverigebygget till Sverigeförhandlingen. Och byggandet har tonats ner till förmån för ett storstadsprojekt. Under två dagar i Stockholm har jag lyssnat av. Tro det eller ej. Jag kan lyssna också. Hur skulle jag annars få reda på så mycket? Har lyssnat av partiförerträdare från olika partier på olika nivåer. Bedömningen är att det inte blir det som nu förhandlas. Varje vecka tillkommer nya s k experter som gör tummen ner. Varför? Det kostar mer än det smakar och kan lämna övriga landet utan trafikanslag.  T o m stockholmarna, som skulle gynnas mest, är ytterst tveksamma. Stockholms handelskammare är emot. Göran Persson är emot. Jag skall medge att jag inte väntat dessa mycket kritiska kommentarer. Och projektet presenterades under jippoliknande former. Tror inte att regeringen heller klarar en valrörelse där stora delar av landet är i uppror p g a bristande anslag till infrastruktur.
Det samma gäller frågan om nya regioner även om jag förstår att regeringen vill sockra med att kanske lägga ut nya myndigheter i landet. Inte heller i denna fråga vill regeringen ha starka opinioner emot sig inför valet. Det kan möjligen bli så att kommuner och regioner får tiden fram till 2022 att prata ihop sig under hotet att det annars blir beslut. Jag spekulerar.


Det omorganiseras i kommunen. Kommunchefen bygger en ledningsorganisation som är ändamålsenlig. Alla organisationer måste förändras för att överleva och förses med ny kompetens. Vi har redan idag i många stycken en effektiv organisation, men det går inte att vila på gamla lagrar. Chefskapet är det absolut viktigaste i alla organisationer, företag och myndigheter. Idag finns flera hundra chefer samlade på Chefens dag ute på Campus. Kommunen kommer också att få en ny hållbarhetsavdelning där miljöfrågorna kommer att fortsätta vara en av Växjös viktigaste profilfrågor.


Läser en av Sveriges bästa tidningar. Där chefredaktören tydligen gjort sitt. Dagens samhälle. Tunga sossar vill riva upp ebo. Bra!
Man visar att regeringens stora nummer om traineejobb blivit fiasko. Inte ett enda har tillskapats inom landstingen!


Växjö ligger på sjunde plats i Sverige när det gäller antalet laddstationer. Inte illa. Är väl bara på plats 19 befolkningsmässigt.


Läser att det skulle behövas en Boing 787 ( jumbojet ) som lyfter varje dag från Sverige under 2 år för att avvisa alla dessa som Ygeman säger att vi behöver avvisa som inte fått uppehållstillstånd.
Delar Ygemans uppfattning  men inser att regeringen/polisen inte har muskler att göra detta. Sverige har fullständigt tappat greppet om situationen. Och ekonomin skenar okontrollerbart. Att häva ID-kontrollerna skulle vara en fullständig katastrof.


Kommuner i länet har gjort trevare om att ev gå med i vår räddningstjänst. Man skall alltid vara öppen för samarbete.


Diverse jox idag. Skall träffa ev ny samordnare för blågröna och diverse andra möten. Kanske hinner ut en sväng och prata med folk på stan.


Trevlig helg!






PS Marknadsdomstolen har gett prövningstillstånd  till Konkurrensverkets överklagande i fjärrvärmeärendet DS


PS PS Bevisläget ser gott ut för polisen när det gäller de som spikade upp fjäderfäna på kommunhuset. Det drog också fyra poliser som kanske skulle gjort nåt vettigare DS DS






Bo Frank
Växjö 20160311