lördag 3 oktober 2015

Jag hade fel. Milano nästa. PS Och Heja Anna Johansson

Jag var för snabb att hissa regeringens förslag om att minska antalet överklagande instanser inom bostadsbyggnation. Man plockar bara bort länsstyrelsen vid överklagande av detaljplaner medan lsn kan fortsätta att förhala och stoppa ärenden inom alla andra områden precis som förut.

Ännu färre uppklarade bostadsionbrott. Växjöpoliser till Skåne för att klara det ökade flyktingmottagandet. Ingen kan förutse anspänningen på våra sociala strukurer. Det finns en stor naivitet för närvarande.

Fysisk planering. En statlig utredning föreslår att regionerna skall kunna ägna sig åt detta. Det sågas inhälligt av Växjö kommun. Och frågan var föremål för samråd mellan kommunerna och regionen igår. Och kommunerna sågade detta. Regionala utvecklingsnämnden har dock detta som ärende i nästa vecka. Jag utgår ifrån att politiken stoppar tjänstemannaförslaget om att tillstyrka utredninngen. Annars kan man ställa in alla samråd framöver. Det kliar i fingrarna på de nya regionerna att hitta på nya arbetsuppgifter. Och politiken har tillåtit regionen att svälla genom nya tjänster. Det vore dags att göra en översyn/revision när detta året gått om hur kostnaderna har utvecklats. Jag är inte odelat positiv till det som pågår. Att regionen dessutom saknar polititisk ledning gör ju att tjänstemännen helt naturligt tar för sig. Nån måste ju bestämma!

Igår också andra spännande möten. Med medborgare om olika saker. Och femklövern i Växjö skrotas och blir i stället "Blågröna Växjö" med samma fem partier som framgångsrikt leder kommunen.

Trevlig middag hos goda vänner i ett av Växjös mest smakfulla hem. Folk från Mexico, Holland, Filipinerna, Thailand, England. Och det mest exotiska. Hishult. Utanför Lammhult.

Blir flyktingfrågan Merkels fall? Hör P1 när jag skriver. Svår situation i Europa. Och i världen. Putins gåva till Europa. Att tömma Syrien. Regeringen vill helt naturligt ta pengar från biståndsbudgeten för skenande flyktingkostnader i Sverige. Innan valet kritiserade dessa partier borgarna för att göra samma sak, fast då i mindre skala.

USA. Sponsrar Putin amerikanska vapenlobbyn? Folk skjuter ihjäl varandra utan att Putin behöver göra det. Grymt att ett helt land styrs av gevärsfabrikanter. Och den enda stollen efter den andra vill bli republikansk presidentkandidat. Hoppas det gynnar fru Clinton. Fattar inte svenska politiker som håller på republikanerna. Och själv är jag ju monarkist! Skulle mycket väl kunna tänka mig att kampanja för demokraterna.

Med husrun till stationen. Köpenhamn igen. Runt sjöarna. Växjö innerstad nedsvinat som alltid efter en helgkväll. Köpte kolja på torget och gick runt en dryg timme och bara pratade med folk. Uppskattat. Och jag får som vanligt veta mycket. Gillar att veta.

Skall fixa idag. Till jobbet ett tag. Mamma på middag ikväll. Och tidigt, tidigt i morgon bitti till Milano. Almi gör vart fjärde år en resa. Mängder av studiebesök och bl a besök på Expo 2015.
Hustrun anländer i slutet på veckan så vi kan förlänga över helgen. Min födelsedagspresent till min mexikanska solstråle.

Skall oxå lyssna på en Bootleg,  Beatles CD,  som jag hittade i Växjö i veckan. Skall bli spännande. Hittade oxå senaste numret av Uncut. Stor intervju med Paul McCartney. Laddat med reselektyr. Ny bok om global uppvärmning. Måste vara påläst på det senaste inom detta område som är mitt viktigaste politikområde. Och var finns denna debatt i Sverige? Inte många politiker och höga chefer i kommunen som kör miljöbil.

Blev glad för en inbjudan från C i länet om att prata om mina erfarenheter av bloggande.

PS En del frågar mig om jag är insöad på Beatles. Svaret är ja. Men kan lyssna i timmar på Bachs sviter för ensamcello. Och en del s k klassisk musik. Har idag lyssnat igenom en del gamla ELO och inte minst Procol Harums Grand Hotel. Hela skivan så jäkla bra. Och flera hundra avslutande tryckare till A Whiter Shade Of Pale på gamla Mjödner. Oftast slutade det " bra" . Kanke en ny sommarspaning nästa sommar i SmP. Eller en flykt till en gammal.  Och lite generande, har börjat lyssna på Queen på äldre dar. Men skäms inte för de svenskaste av allt. Evert Taube! Och Sveriges ende gentleman Sven-Bertil Taube. DS

PS PS Min jobbmobil totalpajad. Kanske inte lagad/ny förrän om en vecka! Störande! DS DS


PS PS PS Läser att Anna Johansson får kritik för ordergivning. Bra. Det är det statliga tjänstemän behöver. Gillar alla ministrar som styr och ställer. Vad skall vi annars ha ministrar till???? DS DS DS

Bo Frank
Växjö 20151003/04