fredag 14 augusti 2015

Sluta trakassera Mohammed

Redan fredag. En vacker syn. Att passera Teatertorget och se ett helt hav av vackra Jaguarer av olika ålder och kulör. Klarblå himmel.
Har ägnat en liten del av denna vecka åt att sätta mig in i tre småförertagares problem med olika delar av offentlig sektor. En av dem är Mohammed på 4krogar. Där både staten och delar av Växjö kommun är osmidiga. Detta påverkar självfallet företagsklimatet. Och man har rätt att få ett bra och transparant bemötande även om budskapet är kärvt.

Hemsk att uppleva hur sd drar växlar på morden på IKEA. Även infödda svenskar kan få hål i huvudet, t ex de som på fyllan drar ut och slåss med järnrör!

Moderaterna börja sakta men säkert ta kliv mot en försiktig åtstramning av flyktingpolitiken. Att direktavvisa till s k säkra länder ännu ett exempel på detta. Och kd har samma uppfattning.

Kommunledningen i Alvesta har äntligen satt ner foten. Och det är som de säger. Oavsett vilken ståndpunkt de intar så är AA emot. Saknar dock att politiken inte reagerar när kolonilotter plundras mitt på ljusa dagen.

Kommunen kommer att informera närboende på  om hem för s k ensamkommande flyktingbarn på Öster. Migrationsverket är välkommen att se hur kommunen arbetar öppet med informations- och dialogträffar i smått och stort.

Intressanta lunchmöten denna vecka. Bl a med Växjö DFF:s sportchef. Jag lär mig nya saker varje dag. Har också två gånger denna vecka träffat delar av ledighetskommittén utan för gamla teatern. Jag visar dem respekt och de visar mig respekt. Halvfulla personer är nåbara, men de som är drogpåverkade är för inne i sin bubbla för att kunna prata vettigt. Verkar vara gott om amfetamin i Växjö just nu.
Var också på uppstart med min frukostklubb i Rotary. Supertrevlig stämning i vanlig ordning men lite klen närvaro. Många hjälpprojekt på gång.

Ja. Jag har ett fantastiskt jobb. Att försöka göra nåt vettigt av de åsikter och förtroenden jag får. Ibland går det för snabbt, men min snabbhet och nåbarhet är också uppskattad. Det får jag veta dagligdags Gillar också samarbetet i femklövern. Alla duktiga politiker. Och att vi har en opposition som undviker vara emot bara för att man skall vara emot. Utan som saftar till med viss urskiljning.

Möte med fullmäktiges presidium idag på morgon för regelbunden avstämning om representation och evenemang. Stor internationell friidrottstävling i Växjö i februari nästa år.


Trevlig helg! Tycker att det bara är fredagar och måndagar i mitt liv!


PS Vår landshövding är nästintill snabbare än jag på att svara på mejl DS

Bo Frank
Växjö 29150814