tisdag 4 augusti 2015

Richard III, ACDC eller ADHD? Och sd!

Rubriken tillräckligt skruvad för att kunna få erbjudande att skriva en kulturartikel i Expressen! Eller två!

Plockade bland bokhyllorna i går kväll när jag inte genast somnde. Ut föll en tunn paperback. Richard III. Ett av Shakespeares ungdomsverk. Med Richard III:s CV  förmodligen på rättspsyk idag eller åtminstone samhällstjänst. Otroligt språk. Blev ganska tagen. Läste förmodligen denna bok i tvåan på gymnasiet. Och den har överlevt säkert 10 flyttar!

Vaknade strax efter 05.00. Gick runt båda sjöarna. Berättade det på jobbet och någon föreslog att jag hade någon bokstavsförkortning. Men det visste jag innan. M. Kanske. ADHD. Kanske. Men inte ACDC. Läste MB:s superledare i SmP om Fredrik Reinfeldt. ( Och Ask) Lysande!

Och min egen sommarspaning. Det visade sig under dagen att många läst den. I alla fall av folk över 40. När man läser en del av de andra spaningarna så undrar jag hur dåliga de var som inte kom med. Ingmar Haraldssons var bra. Och hoppas på Carin Högstedt. Om hon kan frigöra sig från den förutsägbara klasskampen. Gillar och ogiller det förutsägbara!

Tillbaka i  rutinen. Tisdagar. M-möte. Femklövern. Arbetsutskott. 8, 9 10. Stämningen förhöjdes av Åsas dotter Doris som var med. Bra stämning.

Hem och fixade post på lunchen. Försäkringssaker.

Möte med Svenskt näringsliv. Medan jag träffade en privat markexploatör/företagare av klass så träffade andra k-råd Migrationsverket. Som väl är inga nya indikationer på flyktingförläggningar vare sig i Böksholm. Öjaby eller i stan. Har fått samtal från åtskilliga Växjöbor som undrar vilken världsel man är i när F-kassan/Skattemyndigheten öppnar på förmiddagen på Norrgatan. Och svenska media anser att Danmark är ett avskräckande exempel. Det gör inte jag!

Gick på stan i em och pratade med medborgare. Erkännes. Hade inte gjort det i störtregn och 14 grader. Väldigt många kommentater om min sommarspasning i SmP. Alla positiva utom mamma. Bjuder henne på lunch på stan i morgon. Och den "förlorade sonen" som gör ett kort gästspel i Växjö. Och hur skall man tolka de som sa att jag skulle skriva på heltid??? Får analysera detta!

Ensam hemma ikväll. Fixa en del. Lilla frun också tillbaka i morgon.

Skall avsluta kvällen i morgon med att åka till Lilla Björka och lyssna på Kristina Sandberg. Hoppas det är lapp på luckan.

Nu.  Skall göra kalvlever. Bara till mig själv. Kapris, sardeller, lime. En knaperstekt skiva av Konsums ekologiska bacon. Och några bitar råstekt potais. Och en slurk svart sydafrikanskt vin.

Så går  jag in i återstoden av Rihard III.


Om jag korrekturkläste och la 20 minuter på varje blogginlägg i stället för 10 skulle det kunna bli riktigt bra.

Men dagens spaning tog faktiskt 20 min!Och jag är för en gångs skull helt nöjd!


PS Reklamen i T-banan. Yttrandefrihet inom lagens råmärken skall inte gälla sd. Det är som vanligt alla mot sd. Inom kultur- och politikeliten. Som mer och mer distanserar sig från vanligt folk. Tidsfråga innan sd är största parti. Inte för att folk vill det. Men som protest. Säger jag som har örat mot marken och förståndet i behåll!  DS

Växjö 20150804

Bo Frank