onsdag 11 mars 2015

Ännu en glad dag! Och Anna!

Trots att Löfvén flytt landet och samtidigt låtit försvarsministern från Luleå tala om att det avtal som skulle förhandlas om nu sagt upp. En glad Fridolin i varenda TV-soffa. Han är skicklig. Trots att Löfvén intervjuats om avtal med Ukraina får han inte en enda fråga om vapenaffären. Vad händer i Sverige?

Morgonmöte. Med moderater. Grattade Karlskrona och hälsade dem välkomna i gänget. De får gärna spela sina hemmamatcher i Växjö. Dock. Växjö satsade. Och Lakers gick upp. Länge sedan jag var på hockey. Säkert ett halvår sedan. Skall utnyttja en av kommunens sex biljetter och gå på fredag. Ordnar så att många av dessa biljetter lottas bort eller ges till t ex Diakonicentrum.

Gick ut till Linné. Kallt som fan. Hade bara min stora, svarta Beatleströja på mig.  Möte med regionala utvecklingsstyrelsen. Glad att ha Catharina Winberg med i denna styrelse. Gör ett bra jobb. Olof Björkmarker sköter detta rikigt jäkla bra. Lärorikt. Lunchmöte med Framtidsfrabriken. Helena Collin hade raggat ihop några av hennes skyddslingar. Vilka entreprenörer vi har!!!! Och varje satsat krona på denna verksamhet ger fyra tillbaka. Bra möte f ö denna dag. Gick tillbaka till stan via Trummen och andra stranden på Växjösjön. Många Växjöbor vill prata. Känner en enorm uppskattning. Mötte också två vackra dambekanta, Åsa Geijer och Cordelia Hesse.

Det småregnade. Det skulle det inte göra. Blev kall. Lunghinneinflammation? Eller skörbjugg? Tog en slurk Lixir S när jag kom hem för att byta kläder. Innan dess dock möte om Teknikens hus. Hoppas att vi kan ta upp pengar i budget 2016 för detta projekt under förutsättning av att näringslivet och Linné är med på en del. Uppskattar det engagemang som företagen visar. Och jag hoppas vi kan svara upp mot deras förväntningar.

Nu snart bort på möte som jag inte kan blogga om. Och sådana möten finns. När den eller de som jag träffar inte vill att det skall vara offentligt eller det som avhandlas måste jag förhålla mig till det. Och det är ett av skälen till att jag får reda på mer än de flesta. Att jag som är pratsam är tyst när man skall vara tyst. Skulle kunna fylla en halv bok om detta.

Är helnöjd med vår moderata grupp och våra ordföranden. Enorm kompetens. Anna Tenje har på kort tid sett saker som förbättar kommunens verksamhet och som gör att vi slippet stora investeringar. Till förmån för mer personal i förskola/skola. Kommer att skriva också om det under 2018. Under 2018 har jag senast, definitivt,  mitt sista bäst före datum. I alla fall som kommunstyrelsens ordförande. Trots att jag känner att jag skulle kunna vara på topp i tio år till. Men vet att andra inte ser det på samma sätt. Tragiskt när inte folk har vett att gå i tid. Bommade möte hos landshövdingen kring integrationsfrågor. Alla KSO var inbjudna. Bad Oliver gå i stället för mig. Visar på att jag litar på honom i dessa känsliga frågor även om vi i den nationella politiken har olika uppfattningar.

Är dock överens med med Anna T om att vi måste göra något med det s k Teknikens hus.

Är varje dag glad över 98,5% av kommunens chefer gör ett bra jobb. Och lika stor andel av alla medarbetare.  En och annan har dock inte fattat vem de är till för.




Bo Frank
Växjö 20150311