lördag 22 november 2014

Nyheten som spårade ur!?

Erkänner utan omsvep att det var på mitt initiativ som Kalmar, Karskrona och Växjö bjöd in brett till ett möte i Kalmar igår om sträckningen av en eventuell höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Malmö. Sensationellt nog kom det besked att Sydsvenska handelskammaren backar upp en dragning förbi Växjö!! Det hade jag själv inte vågat hoppas på. Vidare stod det klart att Malmö, Kristianstad och Hässleholm backar upp detta. Enormt!
Detta blev stor nyhet i Kalmar och Blekinge. I alla sorts media! Smålandsnytt och radio Kronoberg hade detta som huvudnyhet! Men inte en rad om detta i SmP!! Blir inte klok på hur nyhetsvärderingen fungerar. Mer än att det är svårt att ge credit till politiker från Växjö för nåt! Tycker att min rubrik var fyndig i sammanhanget!

Så möte om teatern. Lugnande besked. Blekinge är kvar!

Min personliga höjdpunkt igår var besöket på Kalmar antikvariat. Älskar antikvariat och gillar de speciella människor som drivs av denna olönsamma passion. Blev igenkänd och träffade för för första gången ägaren som visade sig vara bror till Carin Högsted. Hittade två fynd. En liten bok av Yoko Ono om John Lennon. Och Bibi Anderssons memoarer. Läser allt som andas närhet till Ingemar Bergman. Började läsa denna rara bok framåt nattkröken och blev betagen av inledningen!

Hem från Kalmar. Hustrun förlupen till barnbarn i Lund. Gick på finkonsum och köpte ett jättelik, färsk majskyckling för några tior. Mat kan vara billigt! Gjorde den i ugnen. Bara rejält inpenslad i en kryddolivolja som jag fick från en chilensk delegation i höstas! Gjorde couscous till denna rätt. Fräste spenat och purjulök. Mamma kom för egen maskin på middag. Till detta delade vi en flaska Beaujolais Nouveau. Detta vin kommer ju alltid tredje torsdagen i november. Brukar vara bärigt och inte speciellt bra. Men årets upplaga en höjdare. Fransmännen dricker detta till lökpaj!

När mamma gått hem lyssnade jag om en nymixad CD med låtar från det gamla albumet Yellow Submarine med några nya extraspår!

Uppe med tuppen och promenad i den vackra dimman. Båda sjöarna. Snorhalt på Trummenbron. Köpte färsk kolja på torget. Skall ha mor på middag ikäll också. Ovanligt med en ledig helg. Lägger bara koljan i ansjovisspad och grädde. Klart på några minuter. Far skulle fyllt 89 idag. Skall under dagen småfixa hos min mor. Ta itu me sådant som skulle gjorts för länge sedan. Och i morgon komner min lilla solstråle tillbaka från Lund.

Växjö 20141122