tisdag 2 september 2014

Araby, ÖKV och flyktingmottagande!!

Fick frågor idag från SmP om ÖKV. Har stort förtroende för Avdis brinnande intresse att göra skillnad. Dock strukturellt konstigt med en kanal som skall vara "öppen" med partier som medlemmar, kommunen som medbetalare och med en styrelse som är blandning av politiker, tjänstemän och andra utanför kommunen. ÖKV:s idé är bra. Men i en valrörelse räknas partiernas utrymme per mm. Och då ser jag viss obalans. Har själv vid olika intervjutillfällen konstaterat att intervjuaren har väldigt klara och egna åsikter om politik.

Alla möten gick som på en dans idag. En fullsatt Karl Birger Blomdahlsal i Konserthuset gjorde vågen efter mitt anförande om att kommunen skall ta över arbetsförmedlingen.

Så med fyra andra moderater på Dalbo centrum. Vänliga, glada människor. Bara en stolle. Som alla vet går det inte i vårt land att föra en nyanserad debatt om flyktingmottagande.  Antingen skall man vara maximalt positiv eller är man rasist/sd. I Araby har jag träffat få som anser att Araby skall öka sitt flyktingmottagande. Hör dock ganska ofta människor med invandrarbakgrund som anser att de etablerade politiska partiena måste våga börja prata om vad samhällen klarar av.

Har på samma tema blivit lockad av TV att åka till Gbg för att vara med och debattera tiggare. Du får ju så mycket uppmärksamhet, sa de från TV som ville att jag skulle åka till Gbg i kväll. Och jag hade gärna gjort det. Men de etablerade partiena och media har gjort detta till minierad mark och sänt ut en osynlig munkavel till folk.

Och sd har ingen lösning. Har inte sett en enda sd under hela valrörelsen. Avböjt alla debatter. Inte värda att få en enda röst.

Jag säger som det är. Träffade vänsterfolk idag som säger att jag är den enda som står upp för kulturen denna valrörelse. Och vanligt folk som vet att jag anser att man måste kunna prata om både glädjeämmen och bekymmer med vårt flyktingmottagande.

Träffade Ullsten som hastigast idag. Ni gör ett bra jobb, sa han! Och då kan man ju inte vända taggarnan utåt! Vi har olika uppfattningar om huruvida vi skall ha än mer generös anhörginvandring.

Livet är inte enkelt. Det är det bara för den som är trosviss, i oppositon, idealist och god eller ond!

Livet är svårare för den som har ansvar för helheten. Kan väl hålla med statsministern om att regeringsmakten tynger!

PS Media klarar inte av att kolla fakta kring skolrankingen. Vellinge ligger i topp. Noll flyktingmottagande. Vilka är variablerna och hur slår de? Åter igen. Man måste särskiljande betygsstatistik så man får rättvisa jämförelser.   DS

Bo Frank
Växjö 20140902