lördag 12 juli 2014

Så kommer ett stilla regn.....

Vår älskade kallt döende i den fåtölj där min far brukade sitta. Den började hoppa upp i just den fåtöljen när far gått bort. Mycket södergök här hela våren. Ovanligt eftersom det i princip bara finns hav söderut, frånsett från kobbar. Hörde idag på ett utmärkt Sommarprogram att det finns 20 ord för öar i svenska språket. Och Peije Johansson är en utmärkt ersättare för Lisa Syrén. Enda gången jag hör på P4.
Vi drog till Karlshamn idag. Skulle kunna tänka mig att bo där. För gott. Har alltid gillat den staden. Kanske dött på vintern, men det är ju nära till Växjö och Köpenhamn och ut i världen.
Finna många fina hus jag skulle vilja bo i. Näsgränden. Regeringsatan. Drottninggatan. Och att ha Krisitina och Karl-Oskar på hemmaplan. Sverges bästa ( och dyraste ) antikvariat. Skall till K-hamn nästa torsdag igen. Min kollega Sven-Åke är vänlig och bjuder in oss varje år på mingelparty i Rådhuset när Östersjöfestivalen invigs. Hustrun plundrade stadens skoaffärer. De har fler sådana än i Växjö. Och en vass affär för herrar. Flera förresten. Men jag har allt jag behöver. I Ronneby känns det som om man går i Harlem. Men Karlshamn känns annorlunda. Sådant jag skall utvecka efter 2017. Har ett par idéer!
Åkte till Vägga. Fisksoppan lika god som förra året fast 10 kr dyrare och mindre fisk i. Bortskämda snorungar i olika åldrar framför oss i den ringlande kön. Som inte ville äta fisk på denna fiksrestaurang och som gapade efter pasta. Förskrämda föräldrar som inte talar om att barnen behöver fisk för intelligensens skulle. ( Det är sant ) Som faller till föga. Ett par betalade bara dyrt för potatismos ( och sallad ) . Bordet bredvid oss. Ungarna åt inte sallad för att der inte äter sallad och inte moset för att det luktade fisk. Familjen i fråga såg inte ut att ha jättegott om pengar. Inte konstigt att många barn häromkring är smällfeta! Och visst, det är en klassfråga. Men egentligen ine. En fråga om bildning, inte pengar. Men det får man inte säga, för det är inte politiskt korrekt. Bildning handlar inte om pengar. Som jag ser det. Det finns bildade personer som är fattiga som kyrkråttor! Ett stackars barn, med föräldrar som jag inte ens vågar beskriva hette Loke. En en god vän till mig vädrade sin fördom om var förälrarna röstade på!!!

Kanske åker båt till Vägga nästa år. Så man kan ta ett glas vin till fisksoppan, om det finns några fiskbitar kvar!

Hem från Vägga. Köpte med oss god fisk till lunchgäster i  morgon!

Hallonlandet bara ber om att bli avplockat. Det halvt bruna gräsmattan tacksam för att ha blivit ansad.
Katten flämtar, spinner o tittar halvslött ut i sin fåtölj. Får väl äta kalvlevern själv ikväll. Hustrun gillar inte kalvlever.
Nu kommer sniglarna snart. Skall sätta ut öl till sniglarna. Själva utan middagsgäster för ovanlighetens skull. Hustrun ropar från stolen vad det är för en idiot som skrivit en krönika i SmP idag. Dock ingen sommarspanare. Men just denna gång anser jag inte att krönikören är en idiot. Delar för en gångs skull hans uppfattning.
Det har varit mycket död i år för mig. När man som bäst behöver vara på topp. Har varit mer ojämn i humöret än eljest. Fotbollen är värdslig. Och Fifa är skurkar. Dags för politiken att lägga sig i Fifa!? Vill varken att Holland eller Brassarna skall vinna ikväll! Och lika dant i morgon. Svårt för Tyskland som land och som fotbollsland. Men de är väl värda att vinna i morgon. Om de vinner!

Nu ner till bryggan och ta ett dopp i regnet. Gillar att bada i ett lätt regn. När det är vindstilla. Och när vattnet är varmare än luften.
Och sedan till kattens dödsbädd!?


Min hustru sa en gång, halvt på skämt och halvt på allvar. Att katten är den bästa i hela familjem Frank. Hon har rätt till en del. Den som haft/har mest integritet. Och inte krusat för nån. Med utpräglad personlighet och en egen vilja ända in i slutet!Född i Sandreda. För 19 år sedan.

Bo Frank
Blekinge 20140712