torsdag 27 mars 2014

Var har du dina livvakter? ( Idag har jag fått till det ganska bra)

Var igår på Araby Park Arena tillsammans med Åsa Karlsson Björkmarker. Vi "pärlade" med ungdomar för att symboliskt vara med och bygga Det fria ordets hus i Växjö. Ett projekt som är under uppstart, som det heter nuförtiden. Som alltid när jag är i detta område kommer det fram invandrarkillar och säger Hej Bo Frank. Det gör aldrig svenska ungdomar! Nästa fråga blir alltid, var har du dina livvakter. Och det säger ju en del om hur de spontant ser på politiken! Och jag kan ärligt talat inte begripa hur de kan känna igen mig. Vi pärlade och hade det trevligt. Några frågade vem Åsa var och jag svarade att det var min assistent. Och då hände det ofattbara att Åsa inte gick igång utan behöll sitt lugn. Hon väljer sina strider! Vår uppgift var att formulera hur vi ser på frihet och så gestalta det med pärlor. Jag skrev " att kunna åka dit regnbågen slutar". Väl medveten om min totala brist på konstnärlig ådra, tänkte jag att det skulle kunna vara en enkel bild att pärla. Första hindret, vilka färger har regnbågen? Det visste en liten somalisk tjej som pärlade bredvid mig. Hon hette Sabrin och hade en charmigt leende som man har när man håller på att få två nya framtänder. Pärlningen gick så där. Fumligt och utan glasögon. Det gick t o m dåligt. Jag skall åka dit igen och fullfölja mitt konstverk. Med pincett och glasögon. Och en timme till. Det var en trivsam stund med glada ungdomar. En flicka pärlade sin skola en annan den somaliska flaggan. Och det blev mångas fina bilder. Både Åsa och jag utmanar polisen att åka dit och pärla. Vi tror att det skulle vara en bra investering i goodwill. Vi tänker be vår räddningstjänst att pärla. De är superduktiga på att visa sig och skapa förståelse för sitt arbete. Det finns betydande problem i området. Och glädje. Till problemen återkommer samtliga tre kommunalråd i början på nästa vecka. Bo Frank Växjö 20140327