söndag 2 februari 2014

Sd folk - vilsna människor

Hörde ett program på P1 om vilka som sympatiserar med sd. Stämmer med mina iakttagelser. Få politiker i Sverige som träffar så mycket folk som vad jag gör. Hög som låg. Står man utanför Ica i Braås eller Lammhul hör man samma sak. I USA kallas de för white trash av kulturradikaler. Lågutbildade, dåligt självförtroenede och på gränsen till det asociala. Många förtidspensionerade. I ett gränsland till att stå utanför samhället.

Man kan höra vanligt s k hederligt folk tycka att Sverige har för extrem invandringspolitik. Allt ifrån präster, företagare till  humanistiska lärare och vanligt folk. De skulle aldrig i ett skarpt läge, i ett val rösta på sd. Men de tycker. Därför är sd:s siffror uppblåsta. Liksoms sossarnas och v:s. Det är inget skarp läge. Det är det den 14 september.

Jag försöker lyssna på alla. Även de vars åsikter jag inte gillar. Jag anser att sd exploaterar vilsna människor. De flesta av deras anhängare är inte onda människor. Flertalet skulle stanna i fall nån fått en punktering. Fast inte om det är en utlänning eller en akademiker i en Merca. De är människor som inte klarar av globalisering, förändring, Pridefestivaler och nya intryck. Lite av de man ser i Änglagård.

Sd har en enda poäng. Att man måste kunna diskutera vårt flyktingmottagande. Sedan har de fel i nästan allt och exploaterar vilsna människors rädsla för världen och för medmänniskor. Vänstern exploaterar också människors rädsla. För arbetskraftsinvandring. För s k vinster i välfärden där man konstaterar att privata företag gör lika bra som kommunerna men får pengar över.

Jag ogillar starkt när partier av olika slag exploaterar människors rädsla. Hela sd:s existens bygger på att Sverige har ett flyktingmottagande och en invandring. Att exploatera människors misstro. Flyktingmottagande är bra. Och arbetskraftsinvandring. Men folk behöver också höra att Sverige skall vara ett föredöme men kan inte ensamma lösa alla problem. Vare sig det gäller klimatfrågor eller flyktingmottagande. Kanske är det så att Sverige behöver en poltik för de vilsna? Så att de kan känna sig lika inkluderade som våra invandrare. Jag vet hur detta kan ordnas. Men det låter sig inte göras i ett nafs. En samtalshelg med de vilsna och några av våra flyktingar skulle göra susen.

Människor behöver träffas. 

Det ligger inget paradoxalt i detta inlägg. Jag tror att 98,5 % delar min uppfattning att vi skall ha en generös flyktingpolitik. Men då skrämmer allt tal om fri invandring och helt öppna gränser. Det ansvaret måste de etablerade partierna ta. Och här är miljöpartiet nästan lika extrema som sd fast åt andra hållet.

Bo Frank
Växjö 20140202