torsdag 19 september 2013

Vipers och framtiden

Var inbjuden som VIP-gäst till Fortnox Arena igår. Imponerande föreläsningar av Jens Collskog och Joakim Jaderberg. Man blir imponerad av företaget. Lite av samma stuk på Collskogs berättelse som Schwartzenegger. I thought differenly!

Och en omtumlande framtidsspaning av Jaderberg. Man blir lite skakad över hur fort allt går nuförtiden. Bra inramning på en spännande match. Trevligt mingel kring en buffé.  Och spännande match. Mötte många trevliga människor!

Idag på morgonen var det dags för ny framtidsspaning av Stefan Hyttfors på Nätverket Expansiva Växjö i Filmstaden. För 100 år sedan kunde man leva ett år utan att träffa en enda ny människa. Så funkar det inte idag. Har de senaste veckorna, trots att jag känner många, kanske träffat 1000 nya människor! Min puls var hög och jag var ganska matt efter Hyttfors föreläsning/spaning. Klarar jag detta tempo? Gör andra det? Hur många slås ut?

Tror vi måste ompröva en hel del saker som idag inte är politiskt gångbara.

Läste SmP idag. Till min förvåning såg jag att Lotta inte ansåg det som ett självändamål att säga upp avtalet med Migrationsverket. Det är ensamt i toppen när det blåser. Men det vi går vidare som planerat.

Gläds över att Anna Tenje tyar emot en kanadensisk delegation idag! Kanske ny vänort? Trevligt att leva i en stad där flaggar för besökare enligt konstens alla regler.

Diverse möten idag. Ledig kväll för ovanlighetens skull. Då min lilla solstråle skall bort på något, så tänker jag gå på föreläsningen av Margret Thatcher. Träffade henne en gång för kanske 25 år sedan. När hon fick veta att jag kom från Sverige fick hon något i blicken som placerade mig på samma breddgrad som Kreml. Skall bli intressant att höra om damen. Såg den utmärkta filmen och har läst hennes memoarer. Hon var helt nödvändig för sin tid. Men var kanske inte världsbäst på medkänsla. Även om hon växte upp i en antinazistisk familj som hjälpte tyska ungdomar.

Ovanligt lugnt i ”min” korridor idag!

Bo Frank

Växjö 20130919