lördag 27 juli 2013

Växjö ToR

Gick vår morgonpromenad. Så underbart vackert och stilla. Och ett par t o m hälsade som vi mötte på promenaden. De var Stockholmare. Blekingar irrar med blicken eller titta bort. Och säger ytterst sällan God morgon. På sin höjd hej!

Körde så till Växjö för att vara med på Lasse Lindahls begravning. Och man får många tankar när man sitter på en begravning. Det är en fin stund av stillhet, meditation och eftertanke. Funderade bl a på vilken musik jag skall ha på min begravning. Och att jag inte vill ha någon minnesstund efteråt. För att undvika att människor skall behöva uttrycka sådant som jag inte fått höra när jag levde. Och det finns andra skäl också.

Andreas Westergren skriver i SmP att de minsann inte är några dysterkvistar och att de bemöts av oförstående av politiker när de skall granska dessa. Det gäller inte mig. Men däremot sättet på hur detta görs måste lunna diskuteras. AW skriver också att man vill granska hur skattebetalarnas pengar används. Detta är bara delvis sant. 75% av kommunens kostnader är vård, skola och omsorg. Jag kan inte påminna mig ett enda reportage där SmP granskat om pengarna använts effektivt inom detta område? Tvärtom blir media ofta megafoner åt verksamhetsföreträdare som vill ha mer pengar och höjd skatt!

Värst är det inom vården. Läkares utsagor tas alltid för sanningar. Och mig veterligen är läkare inte utbildade för att skapa effektiva flöden inom vården. Och igår sa läkarnas företrädare att man inte vill öka antalet platser på lökarutbildningen. Och inte godkänna svenska ungdomar som läser till läkare i Polen. Läkarna hyllar en bristsituation i rent egenintresse! Och sällan skriver SmP om effektiviteten inom vården. Bara om hur negativt personal ser på förändrings- och effektiviseringsarbete i syfte att få just mer för pengarna.

God middag med delar av familjen som anlänt! Och många bad!

Bo Frank

Blekinge 20130727