söndag 21 juli 2013

Tillbaka till det gamla huset

Det skymmer. Lördag kväll. Jag är nykter men månen är full. Växjö var öken idag. Även om det brände till på vårt strög mitt på dan.

Glad för att folk läser mina små betraktelser. Har fått en del glada tillrop. Och säkert en månad sedan ett en negativ kommenar direkt till mig. Tror att det är  bra för folksjälen att det är så mycket skit på TV!

Katten väntade på mig i skymningen. Och vad skall man säga om dagens nyhetsflöde. Otäckt med personen som eldade upp sig själv i Växjö. Men vi är en del av världen numera. Hur skall vi kunna skärma oss?

Och en utredare vill att det skall löna sig bättre att skolka? Vad säger majoren?

Och Ask vill inte straffa för sexbrott utomlands. Det är mycket man inte begriper!

När vi som tillhör etablissemanget, eller åtminstone periferin på det, blir frustrerade över vad som händer i världen. Hur skall det då inte upplevas för s k vanligt folk!?

Faran är att man börjar lita på någon som står för den stora tryggheten! Eller hur? En despot utklädd till en Fridolin som inte har en aning om hur ekonomin skall vändas. Men som ger intryck av det. Och det vet å andra sidan inte regeringen heller. Fast de känns ändå säkrare genom att inte lova guld och gröna skogar. Insikten är nog lika bra eller lika skral. Men Borg vinner poäng på att Sverige ändå är bäst i klassen om ön i en dålig klass!  Regeringen gör ett bra jobb när det gäller ekonomin. Så är det.  Och Borg är väl den mest erfarne finansministern i Europa. Och den som suttit längst. Hoppas han orkar fyra år till.

Vackrare morgon går inte att hitta! Havet ligger spegelblank. Himlen är så blå. Allt är lika stilla som i tidens begynnelse. Mitt program idag? Småplock. Gå in till stan och köpa nåra söndagstidningar och ta en titt på loppmarknaden.

Och ikväll skall jag skriva ihop en ny skröna. Fast nu skall den handla om nutid.

Bo Frank
Blekinge 20130721