tisdag 2 juli 2013

Lotta

Fick sin helsida av Ernstsson. Och jag hoppas det håller. Tippar listan med att Tomas blir etta, Lotta tvåa och Claes-Göran trea…………Vill inte att Lotta skall hamna som sjuksköterska i Afrika som hon på hälften skämt och hälften allvar hotat med. Och Afrika är ingen bra plats för sådana hypokondriker som vi utgör.

DI spekulerar om regering med s och fp och mp efter valet. Fp och mp lär ju i alla fall inte få svårt att komma överens om flyktingpolitiken. Men kanske om försvaret!?

Och även på den nivån spelar personkemin stor betydelse. Detta är något som statsvetare alltid missar. Det vet bara hur saker och ting fungerar i teorin. Samma sak med hur det informella beslutsfattandet sker. Jag hoppas att alliansen sitter still i båten.

I Växjö ser alliansen fram emot valet med stor tillförsikt. Vi har bara bommat en sak. Vi skulle kommit igång med våra arbetsgrupper som skall jobba fram ett valmanifest. Det är bara att erkänna, vilket jag aldrig skulle göra, att det parlamentariska läget har tagit en del mental kraft.

En ny stackas gräsand har lagt sig, skendräktig? Kan man vara det om man är and? För att ruva i en i samma rabatt utanför kommunhuset som and nr 1. Den som fick 12 små bollar. Det är väl det som händer i kommunhuset idag. Väntar på posten så jag kan läsa tidningar. Tänker gå hem efter lunch för att förbereda middag hemma ikväll för våra ungdomar! Och ta fram stora resväskan. Åker till Aix-en-Provence på torsdag morgon. Skalla föreläsa och delta på en konferens. Har nog skrivit om detta tidigare.

Min workshop heter Naturens hämnd! Där finns företrädare för WWF, Världsenergirådet, ett fransk syndikat för odlare, en representant motsvarande SNF i  Schweiz  och  en företrädare för AREVA som tydligen är något fransk energikonsortium för energibesparing. Av sex talare är en kvinna. Det är inte så jag gör i Växjö! Det kommer att vara 2600 deltagare från 35 länder på denna konferens. Och jag har laddat med visitkort. I samband med detta går en operafestival och svenska ambassaden ordnar någon bjudning. Klädkoden kvällstid uppges vara Cocktail dress kvällstid. Det finns många definitioner av detta på nätet. Jag översätter det med lite uppklätt! Och damernas klänning/kjol skall snarare vara några cm under än över knät. Hursomhelst. Det går inte att åka med bara handbagage. Och fransmän som älskar att prata har bara tillåtet mig 5 pp-bilder! Men jag har nästan gått över till detta helt frivilligt. Storytelling i stället för en massa bilder! Skall idag också försöka hitta ett hotell i Nice där vi kan vara några dagar innan vi åker hem.  Brukar alltid köra på sajten Booking com. Har använt den i 20 år! Eller så.

Fika i kommunalrådskorridoren. Vi vara bara sex personer idag. Har det så bra som alltid har en sån fin, varm och kreativ fikagemenskap!

Inga direkta överraskningar i Sydsvenskan och Smålänningen idag. Undrar om Växjö kommun betalar för fyraåriga gymnasieutbildningar.  Ljungby gör uppenbarligen inte det!