fredag 5 juli 2013

I ständig rörelse

Sitter nu på tåget till Kastrup. Får se hur lång tid det tar idag. Igår var det moderaternas dag i Almedalen. Fattar inte alliansens upplägg. På måndagen går KD ut med det utmärkta förslaget om att höja maxtaxan. Som får stöd av de andra i alliansen. Och för att sedan sågas av moderaterna. Var finns Schlingman? Och vad är det alliansen vill att folk skall minnas från årets Almedalsvecka?

En oväntad skönhetsupplevelse dök upp på Storgatan igår. Hörde den ljuva musiken på långt håll. Utanför Indiska, fanns två unga damer som spelade klassiskt. En fiol och en cello. Många la slantar i violinfodralet. Tog visitkortet från damerna som jag la någonstans. Trevlig omväxling från alla rumänska dragspelare som finns i hela Sverige. Och som speglar hur det är i Europa.

En annan skönhetsupplevelse var hustrun som varit hos frissan. Fast det var i och för sig lika bra innan hon gick dit. Men det sista har jag lärt mig att inte säga.

Tillbaka till Almedalen. Det är besynnerligt att inte någon partiledare ägnar tid åt jordens överlevnadsfrågor. Och magister Fridolin har helt hemfallit till klassrumsretorik av värsta slag. Han verkar inte ha koll på vad som är skolans problem. Det är inte dålig luft i klassrummen. Det är den nedmonterade lärarauktoriteten i svensk skola. Där rektorer och lärare i värsta fall är statister! Behöver bara säga Finland!

Jordens överlevnadsfrågor. De vinner man inga val på. Dessvärre. Och inte ett enda parti talar med äkta engagemang i miljöfrågan.  Och samtidigt läser man undersökningar som visar att medborgarna tycker partierna blir allt mer lika. Och då sänks trösklarna för hur man kan rösta. Vid varje val blir det alltid något parti som går bättre än väntat. I dagslöget går det inte att säga vilket det partiet är.  Även jag tycker att partierna är för lika.

Temat för min workshop i Aix, Naturens hämnd. Jag vet att vi kommer att få sen den anspelningen allt oftare vid extrema vädersituationer. Och kommer att tänka på att Växjös insamling av organiskt avfall i flerfamiljshus tar för lång tid. Skall prata med Anna T om detta!

En drös klev av tåget i Älmhult. Utan IKEA hade förmodligen inte tåget stannat  där överhuvudtaget.

Nu dags att läsa ikapp fyra nummer av Time. Undrar hur länge den finns kvar? Newsweek klappade ju igen för ett par år sedan. Funderar på att prenumerera på National Geographic. Fast kan snyltas på min mors prenumeration. Det är en av de få saker jag har emot ungdomar. De läser inte tidningar och tidskrifter. Men kommer lika fullt att bli ”bättre” människor än min generation. Fast det är synd att inte i större utsträckning fått med sig detta. Men jag är optimist. Har aldrig någonsin träffat så många ungdomar som gillar Beatles. 1900-talets största kulturfenomen!

Glädjande nog var det många anmälda till min studiecirkel om Beatles som arrangeras av Pensionärsuniversitetet! Den börjar i september.  Och då skall magister Frank slå in, The Love You Take Is Equal To The Love You Make!


Osby 20130704

Bo Frank