lördag 13 juli 2013

De gröna bussarna i den gröna staden

Skulle alla städer göra som Växjö skulle vi inte stå inför något klimathot. Precis så enkelt är det! Den senaste symbolen för det gröna Växjö är de gröna bussarna med namn av kända Växjöprofiler! Och inte i någon stad har bussarnas namn en sådan god genusmix och salig blandning av folk. Hög som låg. Jag blir glad när jag ser Carl von Linné ånga ut till Linnéuniversitetet, tät följd av Hans Wieslander. Eller Olga Bohlin komma sussande på Norra Järnvägsgatan. Som hon också gjorde förr i världen. Och politik är att kunna påverka och göra bra saker. Och vi gör bra saker i Växjö. Jag är glad för att jag tagit initiativet till namngivningen av bussarna och jag har namngett dem alla, tillsammans med Carin Högstedt.

När man går förbi vattentorget och går mot 4 krogar ser man två displayer på höger sida. En som visar hur mycket koldioxid som man sparar genom solpanelen och en som visar hur många personer som cyklar förbi varje dag. Alla kan göra något för miljön. Och ibland får man sätta den egna bekvämligheten åt sidan. Att låta bussarna köra före och all sortera matavfallet. Och återvinna.

Att vara den grönaste staden i Europa förpliktigar. Och det är det som är meningen. Hur många som än kommer i fatt, jag hoppas det blir många, så kan ingen ta ifrån oss att vi var först ut.

Vi var först ut i Sverige med sjörestaurering, med kommunala naturreservat, med papper som inte varas klorblekt, med beslutet at bli fossilbränslefri, med storsatsningen på träbyggnation. Listan kan göras lång. I grunden har detta att göra med att det funnit en politisk vision och starka bärare av denna tradition. Detta sammanfattas väl i den bok som kommunen givit ut och som skrivits av Anneli Virdenäs. Storytelling. Växjös miljöhistoria.

Och den som sticker ut huvudet får sig en snyting. Lokala media älskar at finna fem fel och sprickor i fasaden. Och det är deras uppgift. Men rosor ur ett sprucket krus är ändå alltid rosor. För att tala med Fröding.

Kommer också att tänka på kommunals strejk. När bussförare strejkade för någon månad sedan. De ville per automatik skriva in i avtalet att alla bussförare automatiskt skulle få behålla jobbet när det görs nya upphandlingar. Det vore ju förödande om erkänt otrevliga bussförare skulle få behålla jobbet. Det var en hel del klagomål mot Veolia. Jag hoppas att den nya entreprenören har valt busschaufförer med glatt humör. Och han man inget glatt humör så är man ingen busschaufför.

Jag kan tillstå att det faktiskt är dyrt att åka buss. Och lite dyrare blir det. Bussarna kostar redan Växjöborna 100 miljoner om året i subvention. Det finns ingen annan väg.  I Nice kunde man åka två mil för en tia. Men få vågar räkna ut vad bilägande inalles kostar per år. Många familjer lägger gladeligen 40 000 kr om året på bilen inklusive värdeminskning. Men när plånboken skall upp för att betala några tior i p-avgift, då slår bromsen till. Glömmer aldrig hur en medborgare förra sommaren parkerade en bil i miljonklassen utan för Statt och såg mig komma förbi gående. Han klagade på P-avgiften. Mitt svar var att egentligen skulle du betala tre gånger så mycket med tanke på hur mycket koldioxid din bil släpper ut!

Binindustrin har för starka lobbygrupper i EU. Det tar för lång tid at skärpa utsläppskraven.

Bo Frank

Växjö 20130713