onsdag 26 juni 2013

Workshop på Regionernas hus

Var i god tid för min workshop på regionernas hus. Som vanligt bland de första. Kände de flesta av mina medpanelister sedan tidigare. Vi är som ett kringresande teatersällskap av likasinnade. Kanske det är det som är problemet. Tror faktiskt inte att världens ledare har en susning om hur vi skall kunna t oss ur klimatkrisen och den ekonomiska krisen. Det är inte lönsamt att minska på dyr fossil konsumtion. Moderaternas kristdemokratiska grupp i parlamentet bromsar. Industrin har för stort inflytande. Många tror att det blir värre efter EU-valet. Då kommer det med all säkerhet i en massa extremister i EU – parlamentet som skiter i miljön och vill att EU skall lägga sig i så lite som möjligt. Och som sagt, de borgerliga i EU-parlamentet gör ingen glad när det gäller miljöfrågor! Tänker inte rösta på någon av de moderater som vill bli omvalda!

Mitt seminarium hölls ihop av den trevlige Fréderick Boyér från EC. Min roll vara att prata om den lokala nivåns betydelse för energiomställning. Inete Eilite från Riga talade om energiomställning utifrån ett regionalt perspektiv i ett ”nytt” EU-land. Corinne Hermant, från DG Regio talade om stadsutveckling och energiomställning. Så kom den alltid lika arge och duktige EU-parlamentarikern Claude Turmes. Adam Szolyak från DG ENER fick den otrevliga uppgiften att svara på varför inte kommunerna nämns i den s k ”Grönboken”.  Claus Kondrup från DG CLIMA beskrev vissa finansieringsfrågor. Michal Lebrun som representerade Wallonia i Regionkommittén skulle prata om regionernas uteblivna roll i Grönboken, men berörde bara detta ytligt.

EC:s fantastiske chef Gérard Magnin inledde vårt arbete genom att peka på det EC åstadkommit för att organisera och utveckla klimat- och energiarbetet på kommunal nivå i Europa. Kristina Dely från EC:s  Brysselkontor sammanfattade seminariet. Jag var nöjd med min insats och fick som vanligt förfrågningar att åka och hålla föredrag.

Jag satt av ett annat seminarium om energifrågor där 8 olika nätverk och ett förertag Danfoss, presenterade sitt arbete. Danskarna är duktiga!

Så var det dags att åka ut till flygplatsen. Hade riktig gristur! Tåget från Kastrup gick samma sekund som vi hann ner till spåret. Nu ser jag att det denna dag kommit 50 mejl. Fast 20 är inbjudningar till mingel i Almedalen. Är så glad över att vara unik genom att inte vara där.
I morgon bl a lunch med en internationell ungdomsorganisation som vill träffa politiker! Låter spännande. Har förmodligen en del röja på kontoret. Denna semestervecka är det mest jobb. På fredag skall vi träffa årets företag. Och ha en del genomgångar kring företagsfrågor. Och jag märker att kalendern för hösten är i det närmaste full. Skall dock försöka hålla upp lite helger. Så gått det går!

Bo Frank

Hässleholm 20130626