onsdag 6 mars 2013

Välkommen Ers majestäter!


Dua kungen? Trams aldrig. Jag duar inte någon som är äldre än jag och som jag inte träffat tidigare! Och jag håller på hovets etikett. Att reportrar skall konstra med att dua kungen handlar mera om att sätta sig själv i centrum än något annat.

Kungen och drottningen med följe skall känna sig varmt välkommen till Växjö. Kommer själv att ta emot dem vid kommungränsen och ”underhålla” fram till Arenastaden. Och på mitt rockuppslag har jag rojalistiska föreningens jubileumsmärke. Och så en av alla de otaliga Beatlespins som jag har. Senast jag träffade vår Konung märkte jag att Kungen tittade på min gula u-båt på kavajuppslaget. Detta är Beatles gula u-båt Ers majestät sa jag. Och jag tänkte ha samma u-båt på middagen ikväll.

Hör att radio har en tramsdebatt om huruvida kungen borde abdikera. Trams. Kungen är kung så länge han vill. Det är ju det som bl a är vitsen med att ha monarki. Och dessutom är det väl rimligt att kronprinsessan och prins Daniel får vara föräldrar. De har ett tufft program ändå!

Jag tycker att vårt Kungahus gör ett utmärkt arbete. Och vår kung är en i allra högsta grad mänsklig person. En bra person som gör sitt absolut bästa och som gör det bra. Jag lyser som en sol idag. Och svenska folket är ett lyckligare folk med en monarki som strålar ut över folket.  Vår monarki är det som jag tycker bäst om i Sverige. Och vi är dessutom världens mest jämlika land och ett av de mest jämställa. Och det land i Europa med  minst barnfattigdom. Redan i sagorna blir vi lyckliga av att läsa om goda kungar, drottningar, prinsessor och prinsar.

Och jag tror också på jultomten. I första klass fick jag stryk av alla killarna för att jag var den ende som trodde på jultomten. Och jag är sedan dess stark i min tro!

Välkommen Kungen. Och välkommen drottningen!


Bo Frank
Växjö 20130306