fredag 29 mars 2013

Skärtorsdag

Diverse möten på fm. Lunch med en av Växjös stora kulturskapare. Och jag anser som  alltid att vi gjort allt rätt med Arenastaden. När ekonomin vänder om två år måste vi satsa mer på kulturen.

Var inte dock inte sist från att gå från jobbet idag när jag lämnade vid tretiden. Brukar ofta vara det på fredagarna.

Idag superpromenad med hustrun runt sjöarna. Blir jag anmäld när jag berättar att vi storhandlade inför Påsken på Konsum? Bra butik, men jämfört mede många andra städer ingen superbutik mitt i stan. ICA är OK, men man vill uppleva en manuell disk med riktiga människor och inte bara fåniga högtalare och stajlade ungdomar.  Var inne på en av Växjös bästa butiker, Johanne och köpte påskägg.   

Försvarar ”vår” vice ordf i skola-och barn som gör reklam för ett företag.  Vi är väl bara människor.  Har alltid försvarat politiker i blåsväder från alla partier. Jag är rädd för felfria människor.

Hoppas nu på en fin och ledig påsk. Familjen.  God mat. Goda böcker. Goda vänner. Goda viner.  Och korståg mot dansk fläskfilé och utländskt kött. Och jag lovar strid mot Konkurrensverket. I Växjö kommun skall vi i framtiden bara köpa svenska, sunda livsmedel. Lokalt producerade.  Har pratat med Per S om detta. Vi skall ta strid för det som är bra! Och vi  tänker inte vika ner oss. Jag hoppas att Växjöborna har samma uppfattning. Men det beror på hur man ställer frågan. Det är media duktiga på. Att manipulera frågeställningar så att man får de svar man önskar. Så är det.

Vill du sänka skatten om det inte går ut över välfärden? 80-20. Kan du tänka dig en högre skatt om det  går oavkortat till att de äldre får en bättre vård? 80-20.  Och frågeställningar, intervjusfrågor, inhyrda statsvetare mm ställs ofta utifrån medias egen  agenda.   Det värsta jag vet är när tillfrågade s k experter som har partianknytning presenteras som neutrala.

Bo Frank
20130328