torsdag 14 mars 2013

På väg till Karlstad och Sverigemötet

Frukost på Statt med Mats Svegfors och Ulf Myrsten om mediesituationen i Växjö. Mats Svegfors är en av få allvetare.  Tycker absolut att radion behöver en stark nyhetsredaktion i Växjö. Detta för att jag gillar nyheter men också för att vi till skillnad från många andra län bara har en tidning. Hade inget att anmärka på när det gäller radion. Känner mig korrekt och under stundom omilt behandlad. Men så skall det väl vara. Gillar också att radion har en bra nyhetsuppföljning.

Så presidiemöte med fullmäktiges presidium. Vi avhandlade det vanliga vem tar emot vem och vem åker vart. Mycket representationssnärj under stundom. Och det är tur att vi kan sprida gracerna. Och Nils gör sitt jobb mycket bra. Mycket kring fotbollen i sommar.

Så till öppen kanal för en och en halv timmes skoldebatt som spelades in. En ung invandrad dam som gick på Arabyskolan var programledare och skötte det bra. Riktigt bra. Och i hennes värld gör man som läraren säger. Det är bra att den sortens respekt för lärare som många invandrarungdomar har kan få genomslag hos ursprungsbefolkningen!

Så till kommunen för lite mejlväxling. Lunchmöte om eventuella nya internationella miljöprojekt. Tog adjö av min prao som varit med mig denna vecka på jobbet. Den lugnaste på ett par år. Nu tåget till Karlstad. Tre byten och fyra olika tåg med tre tågoperatörer! Verkar kunna funka trots allt. Lyxigt att få sjunka in skönlitteratur varvat med sms, mejl och tidskrifter. Dagens Samhälle hade då tagit i idag. Känner inte att vi i Växjö överbefolkas av en massa stenrika skatebetalare. Har blivit uppringd av några journalister om förväntningar inför Sverigemötet. Om invandringsfrågan och vad jag ser fram emot. Alltid trevligt att få träffa Anders Borg och få lyssna till honom. Förväntar mig inte nya pengar till kommunerna. Men utgår ifrån att det blir en dusör innan valet. Växjö som tappar i skatteutjämningen är extra utsatt! Och det hjälper inte att öka skatten. De kommuner som har mer pengar till förfogande och väsentligt högre skatt har exakt samma massmediadebatt om påstådda brister i välfärden. Jag läser mängder av lokala tidningar. Jag noterar detta. Skulle vi öka skatten skulle vi efter en kort tid ha samma diskussion igen. Jag har inte på 40 år besökt en arbetsplats där man inte velat ha mer resurser. Så funkar vi människor. Någon som inte vill ha höjd lön? Så är tåget snart i Mjölby och byte nr 2. En person utan biljett avslängd i Nässjö. Mannen sa att han sökte asyl. Och en person tjuvåkte till Alvesta och svor åt tågpersonalen.

Mjölby. Härligt att tåget som inte går förrän om en halvtimme redan stod inne. Skall nu ägna de närmsta två timmarna åt antikens kvinnor. Sverigekonferensen. Har svårt för så många moderater på samma plats. Tänker att varje år är mitt sista, men blir man inbjuden som talare eller moderator så ställer man upp. Vill gärna prata miljö eller hur man vinner val på nästa konferens om ett år. Eller stannar jag hemma. Kanske hinner smita iväg till ett antikvariat i Karlstad. Förr fanns det tre! Det skall i alla fall bli roligt att få träffa ”mina” moderater i Karlstad!

Bo Frank
Mjölby 20130314