söndag 17 mars 2013

Hemma

Har nu ambitionen att skriva bättre och mer sparsmakat.

Två saker har förändrat mig ganska rejält. Att jag i Karlstad lärde mig att tänka bättre och att jag på tåget hem läste Dorés Bibel. Torgny Lindgren har varit en av mina absoluta favoriter i decennier och nu Sveriges bästa författare. Men hur kan jag ha missat denna bok? En upplevelse som att se Gökboet eller Forrest Gump. Eller som att tänka tillbaka på olika Bergmanfilmer, Beatles olika album och evangelisterna i bibeln. Så stort. En av de största läsupplevelser i mitt liv. En annan gåta. Vår statsminister och partiledare. En djävulsk vecka för honom. Som  vanligt.  Hem från Bryssel direkt till Karlstad. Tvingas in på sent mingel. Tidigt tal lördag morgon, till synes på fri hand. Snabbt till Stockholm och Prinsessan Lilians begravning.  Lite skrämmande att vara så kontrollerad och säker. Hur fn går det till? När och hur kan vår allas Fredrik ta ut sina frustrationer? Jag skriver inte detta för att intala mig själv eller andra. Men efter att ha hört AB igår och Fredirik idag. Vi tar nästa val. Om vi jobbar för det. Och inte håller på med en massa internt tjafs. Då är en av pusselbitarna också att Tobias Billström inte låter alla partiers ledarsidor sköta landets flyktingpolitik. Den går ut   på att alla skall få komma oavsett skäl och ingen skall få avvisas.

Mår inte bra hemma när jag hör ytterligare om den svåra bilolyckan nära Lammhult. Livet är inte rättvist.

Och jag upprörs som alla andra om det nu är sant det som står i tidningen om en skola som inte reagerat i Växjö. Men har lärt mig att allt som man läser inte alltid är sant. Men tänker ta reda på vad som är vad.

Kommer nog att drömma om Dorés bibel i natt. Hoppas det. Så jag slipper de vanliga drömmarna om min fobi för höjder.

Bo Frank
Växjö 20130315